Partnerzy serwisu:
Biznes

Pendolino bez postojów w Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Ciechanowie i Włoszczowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
25-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pendolino bez postojów w Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Ciechanowie i Włoszczowie
Fot. miasto.jeleniagora.pl/Pendolino na linii do Jeleniej Góry
Po 10 latach od wprowadzenia do rozkładowego ruchu pociągów EIP szykują się spore zmiany w siatce połączeń Pendolino.

Pierwszą i najważniejszą zmianą jest wprowadzenie Pendolino do obsługi trasy z Warszawy do Szczecina przez Poznań (będzie to tylko jedna para połączeń). To dość kontrowersyjna decyzja, bo parametry żadnego z odcinków tej trasy nie pozwalają na rozpędzenie się powyżej 160 km/h, a do tej pory składy Pendolino były rezerwowane właśnie dla takich linii. Pendolino do Szczecina to pewnego rodzaju zabieg polityczno-propagandowy, mający z jednej strony uświetnić koniec wlekącej się latami modernizacji linii Warszawa – Poznań i Poznań – Szczecin, a z drugiej strony pokazać, że rząd dba o szybkie połączenia (czy raczej pociąg) także na zachód kraju.

Jelenia Góra i Wałbrzych poza siatką EIP

Ale to nie koniec rozkładowych przetasowań. Zmiana rozkładu jazdy, która będzie mieć miejsce 15 grudnia oznaczać będzie, że EIP nie pojedzie już z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do Warszawy. Pociąg zostanie skrócony do odcinka Warszawa – Wrocław i pomimo tego, że po raz pierwszy od wielu lat będzie posiadać na tym odcinku atrakcyjny czas przejazdu (3:31), to na tej trasie zaplanowano wyłącznie jedną parę takich pociągów (na szczęście dwa z trzech innych ekspresów w kategorii EIC pojadą jedynie 3 minuty dłużej). Jaki jest powód końca kursowania EIP do Wałbrzycha i Jeleniej Góry?

– Poranny pociąg EIP, odjeżdżający tuż po godzinie 4:00 rano, przewoził zbyt mało pasażerów – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity. Na pocieszenie dodaje, że siatka pozostałych połączeń do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian, ale… jednocześnie oznacza to, że Jelenia Góra i Wałbrzych będą miały tylko dwa bezpośrednie pociągi do Warszawy. Jeden z nich jest składem nocnym.

Obiektywnie przyznać trzeba, że ceny biletów np. za przejazd z Warszawy do Jeleniej Góry były (i są) wysokie. Np. na jutro (na 25 listopada) w klasie drugiej taki bilet kosztuje 191 złotych. Dla porównania - przejazd wolniejszym IC kosztuje 82 złote. Ceny biletów za przejazd krótkim odcinkiem w Wrocławia do Jeleniej Góry w EIP bywają już absurdalne. Mogą kosztować nawet 90 złotych. Dla porównania: przyspieszone pociągi KD jadą ze stolicy Dolnego Śląska do Jeleniej tylko od 20 do 30 minut dłużej a kosztują prawie 3 razy mniej.

Koleje Dolnośląskie przecież jeżdżą często

– Na bieżąco analizujemy liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizujemy także wnioski pasażerów przesyłane do nas. Jednym z wniosków jest zwiększenie liczby połączeń w kierunku Poznania i Gdyni, co miało miejsce w minione wakacje – dodaje rzecznik PKP Intercity. Innym pocieszeniem do Wałbrzych i Jeleniej Góry ma być to, że nie dojadą tam już składy w kategorii TLK, zastąpione przez pociągi IC. Dutkiewicz dodaje, że na trasie Jelenia Góra – Wrocław jeździ także 13 par pociągów regionalnych, które "gwarantują dalsze skomunikowanie we Wrocławiu".

Ciechanów i Włoszczowa także poza siatką

To nie koniec zmian w siatce EIP. PKP Intercity skasuje bowiem także postoje handlowe składów zespolonych ED250 we Włoszczowie Północ, na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz w Ciechanowie – na magistrali Warszawa – Trójmiasto (linia nr 9). Jak twierdzi PKP Intercity, są one kosztowne a nie przynoszą spółce oczekiwanych wpływów z biletów. Jednocześnie od nowego rozkładu jazdy liczba połaczeń TLK i IC ma się z Ciechanowa zwiększyć. Do Gdańska i Warszawy odjedzie stąd aż 18 par połączeń, w większości w takcie. Tak rzecznik PKP Intercity bronił swojego zdania.


14 grudnia będzie też ostatnim dniem, w którym dwa pociągi EIP i jeden ekspres (EIC) zatrzymają się na stacji Włoszczowa Północ. W tym wypadku liczba połączeń PKP Intercity odjeżdżających z tej stacji spadnie z 15 do 12. Czas przejazdu pociągami IC, z których większość nieco skróci czas przejazdu np. do Warszawy będzie dłuższy w stosunku do przejazdu EIP zaledwie o kilka minut.

[aktualizacja]

Z siatki połączeń Pendolino wypadnie także Działdowo, o którym nie wspomnieliśmy w pierwszej wersji artykułu. Będzie mogło ono liczyć na taką samą liczbę połączeń kolejowych w kierunku Warszawy i Trójmiasta co wspomniany wcześniej Ciechanów. Do zatrzymań w mniejszych miejscowościach PKP Intercity, przy uruchamianiu przynajmniej części pociągów EIP, zobowiązane było umową o dofinansowanie części projektu z funduszy unijnych. Okres czasu, w którym PKP Intercity miało obowiązek zatrzymywać się we wspomnianych miastach, już minął.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Michał Szymajda 15 października 2024

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Lokmotywy Griffin i Pendolino niemal bezawaryjne

Tabor i technika

Lokmotywy Griffin i Pendolino niemal bezawaryjne

Michał Szymajda 23 czerwca 2024

Czeskie Pendolino. Dlaczego jest wygodniejsze od polskiego? [zdjęcia]

Tabor i technika

Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD

Tabor i technika

Zobacz również:

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Pasażer

Bilety na Pendolino dostępne u konduktorów bez gigantycznych dopłat

Michał Szymajda 15 października 2024

Pendolino skierowane w tor w kierunku Sochaczewa. Miało jechać do Gliwic

Infrastruktura

Lokmotywy Griffin i Pendolino niemal bezawaryjne

Tabor i technika

Lokmotywy Griffin i Pendolino niemal bezawaryjne

Michał Szymajda 23 czerwca 2024

Czeskie Pendolino. Dlaczego jest wygodniejsze od polskiego? [zdjęcia]

Tabor i technika

Sytuacja z Pendolino opanowana. Pojazdy unieruchamiał system ADD

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5