Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-10-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu
fot. Kolejowy Żagań / Archiwum RK
W ogłoszonym przez samorząd województwa lubuskiego przetargu na wykonanie naprawy głównej z modernizacją dwóch autobusów szynowych serii SA105 jedyną ofertę złożyła spółka Public Transport Service. Została ona wyceniona na kwotę wyraźnie przewyższającą kosztorys zamawiającego, który chciał przeznaczyć na każdy pojazd 5 mln zł w ujęciu brutto.

Pod koniec września informowaliśmy was na łamach “Rynku Kolejowego” o ogłoszonym przez samorząd województwa lubuskiego przetargu na wykonanie naprawy okresowej na poziomie P5 dwóch autobusów szynowych serii SA105, wyprodukowanych w 2003 i 2005 roku przez nieistniejące już ZNTK Poznań. Te lekkie, dwuosiowe pojazdy, znane także jako Regio Tramp, a wśród miłośników kolei jako "żelazka", należą do nielicznych autobusów szynowych w Polsce. Obecnie ich użytkownikiem w jest Polregio. Właściciel pojazdów przewidział na wykonanie naprawy głównej każdego z nich 5 mln zł w ujęciu brutto. Po wczorajszym otwarciu ofert w przetargu wiemy już, że zamawiający będzie musiał podwyższyć budżet albo ponowić przetarg – jedyna oferta znacząco przekracza kosztorys.

Złożyła ją spółka Public Transport Service, która oczekuje za realizację każdego zadania wynagrodzenia w wysokości ponad 6,1 mln zł. Przypomnijmy, że zakres przedmiotu zamówienia – oprócz czynności typowych dla naprawy okresowej na poziomie P5 – obejmie również wykonanie prac dodatkowych i modernizacyjnych: wymianę systemy klimatyzacji na wydajniejszy, wymianę świateł zewnętrznych na multiprojektor kolejowy oraz zabudowę systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i zliczania liczby pasażerów. Zamawiający wskazał 100 dni jako okres obowiązywania zamówienia. Choć w przetargu przewidziano możliwość przyznania 40% punktów za wydłużenie okresu udzielonej gwarancji do 24 miesięcy, PTS zaoferował 12-miesięczny okres, będący warunkiem ważności oferty.

Autobusy szynowe SA105 mierzą tylko 17,2 metra długości. Ich masa wynosi tylko 28 tony – niewiele więcej niż w przypadku 20-tonowych czeskich jednostek serii 810, czyli słynnych “motoraków”. Nieduża masa przekłada się na niskie zużycie paliwa, wynoszące średnio ok. 38 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Pojazd napędza jeden silnik Diesla o mocy 257 kW, wyprodukowany przez MAN-a. Prędkość konstrukcyjna pojazdów z tej serii wynosi 120 km/h, jednakże maksymalna prędkość eksploatacyjna została ograniczona do 100 km/h. W częściowo niskopodłogowej przestrzeni pasażerskiej znajdują się 43 miejsca siedzące. Warto dodać, że platformę Regio Tramp zaprojektowała krakowska spółka EC Engineering, znana szerzej z zaprojektowania całego szeregu pojazdów szynowych produkcji Newagu.

Autobusy szynowe w Polsce nigdy nie zdobyły dużej popularności, choć w latach 90. minionego stulecia Polskie Koleje Państwowe przed restrukturyzacją planowały zakup pokaźnej ilości tego rodzaju pojazdów. Oprócz niezaprzeczalnych atutów, takich jak niskie koszty eksploatacyjne, mają one zresztą również wiele wad, wśród których należy wymienić relatywnie niski komfort jazdy (zwłaszcza na klasycznym torze stykowym), czy dużo mniejszą odporność na zderzenia niż w przypadku “ciężkich” zespołów trakcyjnych. Obecnie żaden europejski producent nie oferuje nowych autobusów szynowych, dlatego można je nabyć wyłącznie na rynku wtórnym. Od wielu lat w naszym mianem autobusów szynowych błędnie określa się wszystkie spalinowe, a niekiedy nawet elektryczne zespoły trakcyjne.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Tabor i technika

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2025

Škoda Group dostarczy nawet 36 jednostek bateryjnych na Słowację

Tabor i technika

Naprawa główna 26 wagonów Z1B dla PKP Intercity zakończona

Tabor i technika

Stadler dostarczy więcej wąskotorowych elektrowozów dla MBC

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Pierwszy Railjet po modernizacji

Tabor i technika

Pierwszy Railjet po modernizacji

Mikołaj Kobryński 23 listopada 2025

Zobacz również:

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Tabor i technika

Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę

Mikołaj Kobryński 13 grudnia 2025

Škoda Group dostarczy nawet 36 jednostek bateryjnych na Słowację

Tabor i technika

Naprawa główna 26 wagonów Z1B dla PKP Intercity zakończona

Tabor i technika

Stadler dostarczy więcej wąskotorowych elektrowozów dla MBC

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Tabor i technika

Pierwsze nadwozie Flirta dla GySEV gotowe

Mikołaj Kobryński 30 listopada 2025

Pierwszy Railjet po modernizacji

Tabor i technika

Pierwszy Railjet po modernizacji

Mikołaj Kobryński 23 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij