W sobotę 4 czerwca odbył się ostatni przejazd wagonami typu Beijnes 3G w Poznaniu. Wysłużone tramwje, ktore stolica Wielkopolski zakupiła w 2003 roku w Amsterdamie zostaną zastąpione przez nowocześniejszy tabor. W Poznaniu pozostanie jedna sztuka Beijensa 3G jako zabytek, druga trafi do miłośników komunikacji w Amsterdamie.
Poznaniacy tłumnie przybyli w sobotnie popołudnie do zajezdni przy ul. Madalińskiego, aby po raz ostatni obejrzeć Poznań z pokładu tramwaju typu 3G. 10 minut po 15:00 pojazdy wyruszyły trasą do pętli, na których było im dane gościć podczas obsługi poznańskich linii komunikacyjnych: Ogrody, Miłostowo, Os. Lecha, Piątkowska, Budziszyńska i Os. Sobieskiego. W czasie przejażdżki członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzili zbiórkę pieniędzy na odrestaurowanie jednego z tych wagonów, który zostanie zachowany jako pojazd historyczny.
Holenderskie wagony typu 1G, 2G i 3G, wyprodukowane zostały w latach 1956 - 1961 w fabryce wagonów Beynes, a ich konstrukcja częściowo oparta została na standardowym projekcie firmy Düwag. Historia tych tramwajów w Poznaniu rozpoczęła się w 1991 r., kiedy to dostarczono pierwszy wagon z Amsterdamu, który zapoczątkował dostawy 20 sztuk wagonów serii 1G i 2G. Większość z tych tramwajów przekazana była w darze dla Poznania, stąd przez kilka lat tramwaje tej kursowały po ulicach Poznania w żółtych barwach Amsterdamu.
W początkowym okresie wagony skierowane były do obsługi linii nr 8 i 16, a także służyły jak tzw. rezerwy czynne na pętlach końcowych, z uwagi na łatwość ekspediowania tramwaju na dowolną linię. Było to możliwe dzięki zamontowanym w tych tramwajach zwijkom z numerami linii oraz nazwami końcówek. Tego rozwiązania nie posiadały polskie wagony w tamtych latach. Pod koniec lat 90-tych cała seria wagonów 1G i 2G jeździła po Poznaniu pomalowana w różnokolorowe reklamy. W tramwajach tych nigdy nie przeprowadzano poważniejszych remontów ograniczając się wyłącznie do bieżących napraw. W związku z tym na początku lat 2000 podjęto decyzję o stopniowym wycofywaniu pierwszych serii wagonów amsterdamskich, a zakup 11 sztuk wagonów serii 3G w 2003 r. spowodował całkowite wycofanie wagonów 1G i 2G z ruchu liniowego. Młodsza seria wagonów amsterdamskich 3G na dzień dzisiejszy również uległa stopniowemu wycofywaniu, a ostatecznie eksploatacja starych wagonów amsterdamskich została zakończona.
Fotogaleria MPK z pożegnania tramwajów 3G dostępna jest tutaj.