Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Ostatnia jazda \"holendra\"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/MPK Poznań, 7 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Ostatnia jazda \"holendra\"
W sobotę 4 czerwca odbył się ostatni przejazd wagonami typu Beijnes 3G w Poznaniu. Wysłużone tramwje, ktore stolica Wielkopolski zakupiła w 2003 roku w Amsterdamie zostaną zastąpione przez nowocześniejszy tabor. W Poznaniu pozostanie jedna sztuka Beijensa 3G jako zabytek, druga trafi do miłośników komunikacji w Amsterdamie.

Poznaniacy tłumnie przybyli w sobotnie popołudnie do zajezdni przy ul. Madalińskiego, aby po raz ostatni obejrzeć Poznań z pokładu tramwaju typu 3G. 10 minut po 15:00 pojazdy wyruszyły trasą do pętli, na których było im dane gościć podczas obsługi poznańskich linii komunikacyjnych: Ogrody, Miłostowo, Os. Lecha, Piątkowska, Budziszyńska i Os. Sobieskiego. W czasie przejażdżki członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzili zbiórkę pieniędzy na odrestaurowanie jednego z tych wagonów, który zostanie zachowany jako pojazd historyczny.

Holenderskie wagony typu 1G, 2G i 3G, wyprodukowane zostały w latach 1956 - 1961 w fabryce wagonów Beynes, a ich konstrukcja częściowo oparta została na standardowym projekcie firmy Düwag. Historia tych tramwajów w Poznaniu rozpoczęła się w 1991 r., kiedy to dostarczono pierwszy wagon z Amsterdamu, który zapoczątkował dostawy 20 sztuk wagonów serii 1G i 2G. Większość z tych tramwajów przekazana była w darze dla Poznania, stąd przez kilka lat tramwaje tej kursowały po ulicach Poznania w żółtych barwach Amsterdamu.

W początkowym okresie wagony skierowane były do obsługi linii nr 8 i 16, a także służyły jak tzw. rezerwy czynne na pętlach końcowych, z uwagi na łatwość ekspediowania tramwaju na dowolną linię. Było to możliwe dzięki zamontowanym w tych tramwajach zwijkom z numerami linii oraz nazwami końcówek. Tego rozwiązania nie posiadały polskie wagony w tamtych latach. Pod koniec lat 90-tych cała seria wagonów 1G i 2G jeździła po Poznaniu pomalowana w różnokolorowe reklamy. W tramwajach tych nigdy nie przeprowadzano poważniejszych remontów ograniczając się wyłącznie do bieżących napraw. W związku z tym na początku lat 2000 podjęto decyzję o stopniowym wycofywaniu pierwszych serii wagonów amsterdamskich, a zakup 11 sztuk wagonów serii 3G w 2003 r. spowodował całkowite wycofanie wagonów 1G i 2G z ruchu liniowego. Młodsza seria wagonów amsterdamskich 3G na dzień dzisiejszy również uległa stopniowemu wycofywaniu, a ostatecznie eksploatacja starych wagonów amsterdamskich została zakończona.

Fotogaleria MPK z pożegnania tramwajów 3G dostępna jest tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań: Dźwig zabił jedną osobę. Operator był pijany?

Warte uwagi

Poznań: Dźwig zabił jedną osobę. Operator był pijany?

wś, Rynek Kolejowy 12 grudnia 2011

Poznań: Prace na budowie dworca wznowione po wypadku

Infrastruktura

Poznań: Prace na budowie dworca wznowione po wypadku

wś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2011

Poznań ma dość Pumy

Tabor i technika

Poznań ma dość Pumy

Gazeta Wyborcza 14 grudnia 2011

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Warte uwagi

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

Zintegrowany transport

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

MPK Poznań 22 grudnia 2011

Zobacz również:

Poznań: Dźwig zabił jedną osobę. Operator był pijany?

Warte uwagi

Poznań: Dźwig zabił jedną osobę. Operator był pijany?

wś, Rynek Kolejowy 12 grudnia 2011

Poznań: Prace na budowie dworca wznowione po wypadku

Infrastruktura

Poznań: Prace na budowie dworca wznowione po wypadku

wś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2011

Poznań ma dość Pumy

Tabor i technika

Poznań ma dość Pumy

Gazeta Wyborcza 14 grudnia 2011

Nowe fakty ws. wypadku na budowie poznańskiego dworca

Warte uwagi

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

Zintegrowany transport

PWT czyli Poznański Wolny Tramwaj

MPK Poznań 22 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5