Kolejowy przewoźnik towarowy należący do Orlenu, powstały w wyniku połączenia Lotos Kolej oraz Orlen KolTrans, podtrzymał zamierzenia dotyczące dostawy 40 lokomotyw elektrycznych. Ostatecznie mają one zostać pozyskane w formule leasingu operacyjnego. Zapytania ofertowe otrzymają podmioty leasingowe, które podpiszą umowę o ochronie informacji.
Orlen Kolej pod obecną nazwą funkcjonuje od 2024 roku. Ten kolejowy przewoźnik towarowy powstał w 2002 roku jako spółka zależna nieistniejącej już Grupy Lotos, która w 2022 roku została połączona z Orlenem. Transakcja ta była obwarowana szeregiem warunków Komisji Europejskiej, określanych mianem środków zaradczych, mających na celu utrzymanie konkurencji na wybranych rynkach na poziomie nie mniejszym niż przed fuzją. Większość środków zaradczych objęła zbycie aktywów, czego przykładem była sprzedaż ok. 80% stacji paliw po Lotosie węgierskiemu koncernowi MOL, czy 30% udziałów w wydzielonej wcześniej do osobnej spółki Rafinerii Gdańskiej. Środki zaradcze nie objęły jednak spółek kolejowych Orlenu i Lotosu, które
zostały połączone.
Co istotne, ze względu na znacznie większą skalę działalności podmiotem przejmującym był Lotos Kolej, a nie należący do płockiego koncernu od lat Orlen KolTrans. Fuzja dwóch przewoźników została sfinalizowana w 2023 roku, niespełna rok po formalnym połączeniu Orlenu i Lotosu. Spółka eksploatowała wówczas ponad 170 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku według danych Urzędu Transportu Kolejowego osiągnęła 7,37% udział w rynku kolejowych przewozów towarowych pod względem masy (3. pozycja w kraju po PKP Cargo i DB Cargo Polska) oraz 12,04% udział pod względem pracy przewozowej i 11,69% pod względem pracy eksploatacyjnej (2. pozycja w kraju za PKP Cargo).
W dniu 4 czerwca Orlen Kolej poinformował publicznie o zaproszeniu do udziału w procesie wyboru kontrahenta w zakresie pozyskania finansowania w formie leasingu operacyjnego na zakup 40 sztuk nowych lokomotyw elektrycznych. Nowe elektrowozy mają być czteroosiowe i sześcioosiowe ze spalinowym modułem dojazdowym. Podmioty zainteresowane wzięciem udziału w tym procesie powinny wysłać do 20 czerwca bieżącego roku podpisaną umowę o ochronie informacji. Wówczas będą mogły otrzymać zapytanie ofertowe wraz ze szczegółami dotyczącymi planowanego zamówienia. Co istotne, do udziału w procesie zostali zaproszeni wyłącznie gracze na rynku leasingowym, którzy znajdują się bezpośrednio lub pośrednio pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego.
Obecnie struktura pojazdów trakcyjnych wykorzystywanych przez Orlen Kolej jest bardzo zróżnicowana, zarówno pod względem właścicielskim (duża część wykorzystywanych lokomotyw należy do podmiotów trzecich), jak również pod względem wieku. Spółka jest jednym z największych użytkowników nowoczesnych sześcioosiowych Dragonów obydwu generacji produkcji Newagu, jednak wciąż eksploatuje również dużo starsze elektrowozy.
Po przejęciu pierwszą dużą inwestycją taborową był zakup 10 lokomotyw elektrycznych Gama produkcji Pesy Bydgoszcz. Pierwsze egzemplarze w nowym malowaniu, które ma być sukcesywnie wprowadzane w przypadku innych pojazdów, zostały już wprowadzone do eksploatacji.