NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Opolskie: Przerwany ciąg do Namysłowa

| Kasper Fiszer 11.04.2021 114

Opolskie: Przerwany ciąg do Namysłowa
Torowisko linii nr 301fot. Nines, lic. CC BY-SA 4.0
Linia kolejowa nr 301 jest przejezdna na odcinku Jełowa – Murów. W ostatnich latach ruch stał się możliwy także pomiędzy Namysłowem a Biestrzykowicami i, w odróżnieniu od fragmentu do Murowa, tam trasa jest wykorzystywana przez pociągi towarowe. Nieprzejezdny pozostaje natomiast szlak Murów – Biestrzykowice, co sprawia, że rola dwóch czynnych odcinków jest marginalna.
Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach nietypowe losy odcinka Jełowa – Murów. Ten fragment linii nr 301 został wyremontowany przez PKP PLK w porozumieniu z prywatną firmą Stora Enso. Ta zamierzała wykorzystywać go do obsługi transportowej swojego tartaku w Murowie. Po zakończeniu prac przewozy nie zostały jednak uruchomione, a przedsiębiorstwo płaci zarządcy infrastruktury rekompensaty wynikające z umowy zawartej jeszcze przed rozpoczęciem prac. Na razie nie wiadomo, kiedy potencjalnie pociągi mogłyby wrócić na ten szlak.

Inaczej niż do Murowa, do Biestrzykowic pociągi docierają

Odcinek z Jełowej do Murowa to fragment linii nr 301 Opole Główne – Namysłów, która jest obecnie wykorzystywana w ruchu pasażerskim tylko na 20-kilometrowym fragmencie Opole – Jełowa. Szlak Jełowa – Murów nie jest jednak jedynym przygotowanym do prowadzenia ruchu towarowego. Tory przejezdne są także na ok. dziewięciokilometrowym odcinku Biestrzykowice – Namysłów.

– Dopuszczalna prędkość na odcinku Namysłów – Biestrzykowice wynosi 40 km/godz. – mówi Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapewnia nas także, że na trasie wykonywane są na bieżąco prace utrzymaniowe. W odróżnieniu od Murowa, do Biestrzykowic docierają pociągi.

Po krótkiej przerwie przejezdność części trasy została przywrócona

– Odcinek wykorzystywany jest w ramach potrzeb do obsługi bocznicy [Biestrzykowice] – potwierdza nasz rozmówca. Dodajmy, że w ostatnich latach przejezdność odcinka została przywrócona. W 2017 r. prędkość maksymalną ustalono na poziomie 0 km/godz., co w praktyce oznaczało wstrzymanie kursowania pociągów. PKP PLK nie poinformowały nas, kiedy dokładnie pojawiła się ponownie możliwość dojazdu do Biestrzykowic.

Nieustannie nieprzejezdny jest natomiast środkowy, dwudziestokilometrowy odcinek Murów – Biestrzykowice. Jego zamknięcie powoduje przerwanie pewnego logicznego ciągu komunikacyjnego. W efekcie rola dwóch pozostałych odcinków jest z gruntu marginalna. Trudno też wyobrazić sobie jakiekolwiek realne plany przywrócenia kursów pasażerskich bez wcześniejszego udrożnienia nieprzejezdnego szlaku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 301 (14)
(638)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 301 (14)
(638)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5