NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Olkol: dobre perspektywy na najbliższe lata

| Łukasz Malinowski 28.07.2021 1,5k

Olkol: dobre perspektywy na najbliższe lata
Fot. Olkol
– Sytuacja zakładu w Oleśnicy jest ustabilizowana zarówno pod względem prawnym, jak i epidemicznym. Portfel zamówień na najbliższe trzy lata jest wypełniony, a popyt na modernizowane EU07 i lokomotywy zastępcze będzie zapewne rósł. W przyszłości rozważamy poszerzenie oferty o modernizację EZT i wagonów motorowych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Bogusław Kowalski z firmy Olkol.
Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na działanie firmy? Czy ciągle odczuwacie jej skutki?

Bogusław Kowalski, prezes zarządu firmy Olkol: Mieliśmy trzy fazy pandemii. Każdą z nich odczuliśmy bardziej dotkliwie od poprzedniej. Pierwsza nie przyniosła nam właściwie żadnego uszczerbku. Drugą odczuliśmy już dość mocno: również ja zachorowałem i byłem przez miesiąc wyłączony z normalnej pracy. Najgorsza była jednak trzecia fala: w szczytowym momencie nawet 20% pracowników produkcji było wyłączonych z normalnego funkcjonowania ze względu na zachorowania, powikłania lub konieczność kwarantanny. Mieliśmy nawet przypadek śmierci jednego z naszych zasłużonych pracowników. Niestety, ze względu na specyfikę naszej pracy w niewielkim stopniu mogliśmy korzystać z narzędzi takich jak praca zdalna. Zespoły pracują w brygadach – choć hala nie jest ciasną przestrzenią, członkowie każdej z grup muszą blisko ze sobą współpracować. Kiedy pojawi się ognisko, zapanowanie nad nim jest dużym problemem.

Druga, niebezpośrednia konsekwencja pandemii wynika z wprowadzenia lockdownu i ograniczenia ruchu w pasażerskim i towarowym transporcie kolejowym. Część lokomotyw nie była eksploatowana, pojazdy nie wyjeździły więc założonych limitów kilometrów i nie trafiły do nas zgodnie z uzgodnionym wcześniej harmonogramem. Przesuwanie terminów powodowało perturbacje z bieżącą produkcją. Przez kilka miesięcy, szczególnie w czwartym kwartale 2020 r. i w pierwszym kwartale bieżącego, z tego powodu wielkość przychodów znacząco spadła.

Czy firma wróciła już na prostą, czy też są jeszcze widoczne pozostałości okresu pandemicznego?

Produkcja wróciła do normy. Nadrabiamy zaległości. Niemniej, ze względu na falę zachorowań od marca do początku maja, teraz mamy bardzo dużą kumulację. Przed nami jest tymczasem sezon wakacyjny i lekka dezorganizacja ze względu na urlopy. Dopiero jesienią – o ile nie pojawi się kolejna duża fala – możemy więc wrócić do normalnego trybu. Czerwiec i miesiące wakacyjne powinny pozwolić nam na powrót do przedpandemicznej normalności.

Jak to wszystko przełożyło się na wyniki finansowe spółki?

W czwartym kwartale ubiegłego roku przychody były niższe od zaplanowanych. To samo dotyczy pierwszego kwartału bieżącego roku i części drugiego, który jednak jeszcze się nie skończył (rozmowa przeprowadzona w czerwcu – dop. red.). Dzięki dobrej sprzedaży w czerwcu i prawdopodobnie w następnych miesiącach nadrabiamy zaległości. Tak więc rok 2021 powinien być już znacząco lepszy od 2020, ale dopiero 2022 rok przyniesie zapewne pełną odbudowę przychodów i powrót do wzrostu odnotowanego w roku 2019.

Jak obecnie wygląda sytuacja Olkolu, jeśli chodzi o kwestie formalne? Czy sprawy związane z ZNTK Oleśnica zostały uregulowane?

Tak, zostały. Zawarliśmy porozumienie z syndykiem masy upadłościowej ZNTK. Dysponujemy wszystkimi dawnymi nieruchomościami ZNTK w oparciu o dzierżawę z prawem pierwokupu. Kwestie sporne zostały wycofane z sądów. Umowa została zawarta na czas nieokreślony. Syndyk prowadzi swoje działania – i kiedy przygotuje nieruchomości od strony formalnej, będziemy mogli sfinalizować prawo pierwokupu. W naszej ocenie będzie to mogło nastąpić około przełomu 2022 i 2023 roku.

Jakie kontrakty wykonuje obecnie Olkol?

Konsekwentnie realizujemy strategię zajęcia miejsca na rynku jako podmiotu wyspecjalizowanego w naprawie i modernizacji lokomotyw elektrycznych oraz manewrowych. W dalszej przyszłości rozważamy też rozszerzenie oferty o inne pojazdy elektryczne: wagony motorowe, ewentualnie EZT. Jest to jednak odległa przyszłość. Wynika to z analizy procesów zachodzących na rynku. Dotychczas na rynku napraw i modernizacji ważne miejsce zajmowały Pesa i Newag, które jednak postanowiły skoncentrować się na produkcji nowych pojazdów, w tym także na eksport. W naturalny sposób oznacza to zwolnienie się pewnej przestrzeni w zakresie utrzymania taboru. Widzimy tu dla siebie szansę. Chcemy stać się jednym z liderów rynku utrzymania – i konsekwentnie realizujemy ten cel poprzez portfel zamówień.

Jeden z naszych największych aktualnych kontraktów to modernizacja EU07 dla PKP IC. Wykonujemy także przeglądy P4 dla PKP IC oraz P4 i P5 dla przewoźników prywatnych. Dużym klientem jest też dla nas Industrial Division, korzystający z naszego zaplecza przy utrzymaniu lokomotyw starszego typu. W tym roku rozszerzyliśmy działalność o naprawy P4 i P5 lokomotyw SM42 – mamy w realizacji kilka pojazdów ID oraz PKP IC.

Konsekwentnie budujemy też własną miniflotę lokomotyw zastępczych (EU07, SM42 i ET21). Chcemy utrzymać standard, według którego przewoźnik, oddając lokomotywę do przeglądu lub naprawy, może otrzymać od nas pojazd zastępczy. Flota może być powiększana – zobaczymy, jak będą podchodzić do tego nasi klienci. Obecnie jedna z nich pracuje dla PCC Intermodal. Finalizujemy rozmowy z innymi przewoźnikami, którzy wyrazili zainteresowanie. Myślę, że wypełniamy w ten sposób zapotrzebowanie rynku, szczególnie dla małych i średnich firm transportowej bez dużej rezerwy taborowej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Oleśnica (22)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Oleśnica (22)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5