NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Olkol, SimFactor i PWr z dofinansowaniem z NCBR

| inf. pras 27.07.2021 2k

Olkol, SimFactor i PWr z dofinansowaniem z NCBR
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Innowacje dla branży kolejowej z Dolnego Śląska. Olkol w konsorcjum z Politechniką Wrocławską oraz firmą Sim Factor pozyskał dofinansowanie z NCBR.
26 lipca bieżącego roku NCBR opublikował na swojej stronie oficjalną listę projektów złożonych w pierwszej rundzie w ramach konkursu 1/1.1.1/2021 Działanie 1.1 "Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałanie 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Ocenie według kryteriów zostało poddanych 175 wniosków i zgodnie z zatwierdzoną 23 lipca 2021 r. listą rankingową, 76 projektów zostało wybranych do dofinansowania, na łączną kwotę dofinansowania 607 952 175,05 PLN, a 99 projektów nie zostało wybranych do dofinansowania.

Wśród tych 76 projektów jest projekt zgłoszony przez konsorcjum w składzie Olkol (Lider konsorcjum) oraz Politechnika Wrocławska i Sim Factor jako konsorcjanci pod nazwą „Innowacyjny system predykcyjnej eksploatacji układu lokomotywa-otoczenie z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości”

Jak czytamy w komunikacie, zadaniem projektu będzie przeprowadzenie prac rozwojowych w celu opracowania prototypu kompleksowych narzędzi wspierających pracowników firm zajmujących się serwisem taboru kolejowego. Jednym z elementów takiego wsparcia będzie opracowane rozwiązanie dotyczące podejścia predykcyjnego pozwalającego w sposób proaktywny diagnozować stan lokomotywy i infrastruktury torowej w czasie rzeczywistym oraz zgłaszać działania zapewniające utrzymanie ciągłości ruchu. Zbadane zostanie systemowe rozwiązanie monitorowania, rejestrowania i raportowania nieprawidłowego zachowania elementów składowych taboru, na podstawie automatycznej analizy online danych z czujników. Ciągłe monitorowanie stanu taboru odbywać się będzie w celu natychmiastowego wykrycia ewentualnych niepokojących objawów, charakteryzujących się odchyleniem od wzorca, które może wskazywać na zbliżają się awarię. Badane będą różne źródła danych, które umożliwiają wyodrębnienie wzorca błędu i przypisanie go do procesów eksploatacji taboru. Dodatkowo planuje się utworzenie „cyfrowego bliźniaka” na potrzeby doskonalenia procesów eksploatacji pojazdów oraz systemu ich utrzymania. Jako kolejny element wsparcia zostanie opracowany kompleksowy systemu narzędzi, wykorzystujących technologię rozszerzonej rzeczywistości, wspomagających pracę serwisantów taboru podczas usług realizowanych przez Olkol oraz obniżających koszt przeszkolenia pracowników. Wszystkie systemy wsparcia pracowników zostaną zintegrowane w kompletne rozwiązanie wsparcia a w trakcie testów na taborze w warunkach operacyjnych określony zostanie wpływ wdrożenia rozwiązania na efektywność utrzymania taboru.

Nowe technologie na Dolnym Śląsku

– Od samego początku mojej pracy w zarządzie uważam, że innowacje są niezbędne w każdej firmie, również w Olkolu. I chociaż wielu może uważać, ze w procesach serwisu lokomotyw starszych typów już niewiele można zmienić, to właśnie ten projekt przeczy tym twierdzeniom. Bardzo się cieszę, że podobnego zdania byli specjaliści NCBR-u, którzy walidowali naszą propozycję. Szczególnie mi miło, że udało się nam zaprosić do współpracy specjalistów z Politechniki Wrocławskiej i ze spółki Sim Factor, czyli największej firmy z sektora VR/AR specjalizującej się w zagadnieniach transportu kolejowego. Z jednej strony mamy znakomitą kadrę Politechniki Wrocławskiej a z drugiej strony ogromne zasoby praktyki i doświadczenia oraz znajomość „problemów życia codziennego” w największym, niezależnym zakładzie remontowo-utrzymaniowym taboru szynowego jakim jest Olkol. Mam szczere przekonanie, że na bazie tego projektu uda się nam zbudować tutaj na Dolnym Śląsku swoiste centrum nowych technologii dla sektora utrzymania taboru kolejowego – mówi Bogusław Kowalski, prezes Olkolu, cytowany w komunikacie.

– Dla Sim Factor jest to czwarty projekt realizowany z Politechniką Wrocławską i pierwszy z firmą Olkol. Jesteśmy przekonani, że współpraca dwóch firm skoncentrowanych na rynku kolejowym oraz jednostki naukowej ukierunkowanej na transport przyniesie dobre efekty. Naszym zadaniem będzie wirtualizacja lokomotywy i jej podzespołów do postaci interaktywnych hologramów oraz dostarczenie narzędzi wspierających wykonywanie czynności obsługi serwisowej. Nowością będzie umiejscowienie wirtualnych modeli na prawdziwych podzespołach lokomotywy umożliwiając naprowadzenie użytkownika systemu na miejsce wymagające interwencji za pomocą wskazań wizualnych w goglach AR – dodaje Michał Wierzbicki – wiceprezesa Sim Factor.

Zgodnie z Przemysłem 4.0

Zdaniem prof. Artura Kierzkowskiego, kierownika katedry realizującej projekt to przykład wyjątkowej komplementarności między poszczególnymi konsorcjantami. – Zespół badawczy reprezentujący Politechnikę Wrocławską będzie mógł pozyskiwać i stosować wiedzę teoretyczną do obiektów rzeczywistych, natomiast Olkol i Sim Factor mogą rozwijać technologie, uzyskując innowacyjne rozwiązania w swojej działalności. Unikatowość projektu doprowadzi również do powstania na terenie Dolnego Śląska silnego partnerstwa między nauką a przemysłem dedykowanego innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie kolejnictwa – wyjaśnia. Trzon zespołu badawczego stanowić będą pracownicy Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych, którzy posiadają oni długoletnie doświadczenie w zakresie diagnozowania, modelowania i prognozowania eksploatacji rozległych systemów technicznych.

Dr inż. Franciszka Restel, kierownik zespołu naukowego dodaje, że celem projektu jest opracowanie systemu wspierającego eksploatację pojazdów szynowych, zgodnego z koncepcją przemysłu 4.0. Głównym obszarem funkcjonalnym będzie system diagnostyczny oraz prognostyczny. Dzięki temu będzie możliwe wielokryterialne podejmowanie decyzji w zakresie dalszego procesu eksploatacji pojazdu szynowego. Natomiast technologia rozszerzonej rzeczywistości pozwoli wykorzystać zbieraną wiedzę do szybszego i poprawniejszego przeprowadzania napraw pojazdów. – Cieszę się, że jako Politechnika Wrocławska możemy współpracować z firmą Olkol i SIM Factor przy realizacji tak ambitnych wyzwań. Jestem przekonany, że jednym z efektów tej współpracy będzie zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa systemu kolejowego – podkreśla.

Wartość projektu : 10 011 779,30 PLN
Kwota dofinansowania : 6 367 159,65 PLN
Czas trwania projektu : 27 miesięcy
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5