Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Od 31 sierpnia czeskie pendolino pojedzie 200 km/h
fot. Przemysław Jezierski
Marzenia Czechów o jeździe z prędkością 200 km/h w końcu się materializują. Począwszy od 31 sierpnia br. pierwsi pasażerowie na trasie Praga – Czeskie Budziejowice pojadą pociągiem Pendolino z rozkładową prędkością 200 km/h. Tym samym po 20 latach eksploatacji składy zespolone serii 680 w końcu zaczną w pełni wykorzystywać swoje atuty, czyli prędkość i system wychylnego pudła. Czechy dołączyły do grona 19 europejskich krajów, w których pociągi pasażerskie kursują z prędkością 200 km/h lub wyższą.

Od 31 sierpnia na 164-kilometrowej trasie Praga – Czeskie Budziejowice i od 1 września w relacji przeciwnej jeden z pociągów InterCity (Jižní expres, który dotychczas był obsługiwany klasycznym składem wagonowym) zostanie zastąpiony przez EZT serii 680.

164 kilometry w 90 minut

Co istotne, nie zmieni się kategoria pociągu z InterCity na SuperCity i cena biletu na przejazd. Pendolino skierowane do obsługi połączenia Praga – Czeskie Budziejowice to rezultat zapowiadanego wcześniej pilotażowego wdrożenia prędkości rozkładowej 200 km/h dla pociągów zespolonych na fragmentach czwartego koridoru.

W relacji Praga – Czeskie Budziejowice Pendolino obsłuży wieczorny pociąg IC 591, odjeżdżający ze stolicy Czeskiej Republiki o 20:27. Podróż do Czeskich Budziejowic z dwoma postojami (na stacjach: Tábor i Veselí nad Lužnicí) potrwa godzinę i 35 minut, czyli o 4 minuty krócej względem innych pociągów InterCity, zestawionych ze składów klasycznych.

W drodze powrotnej Pendolino wyruszy z Czeskich Budziejowic o godzinie 5.59 jako IC 590. Przejazd do Pragi będzie trwał jeszcze krócej, bo zaledwie godzinę i 30 minut, co oznacza skrócenie dotychczasowego czasu podróży o 11 minut. Większa różnica w czasie przejazdu w drodze powrotnej wynika z tego, że Pendolino zatrzyma się tylko na jednej stacji pośredniej – Tábor.

Maksymalna prędkość 200 km/h będzie obowiązywać na odcinkach: Votice - Sudoměřice u Tábora oraz Soběslav – Doubí u Tábora, które w czasie głębokiej modernizacji linii zostały poprowadzone w nowym śladzie. Prędkość 200 km/h będzie osiągana przy zasilaniu prądem przemiennym 25kV AC i pod kontrolą systemu ETCS poziomu drugiego. Co istotne, na linii Praga – Czeskie Budziejowice składy Pendolino wykorzystają w pełni swoje możliwości, a więc nie tylko prędkość, ale również technikę wychylnego nadwozia.

Wąskim gardłem pod względem prędkości drogowych jest przebudowany 20 lat temu północny odcinek linii, między Pragą a stacją Benešov u Prahy, gdzie występuje napięcie 3kV DC. Ten fragment trasy charakteryzuje się niekorzystną geometrią i niskimi prędkościami. Pendolino będzie mogło pokonywać ostre łuki znacznie szybciej, co również wpłynie na zredukowanie czasu podróży.

Rekordowy czas przejazdu będzie jeszcze krótszy

Pendolino na trasie Praga – Czeskie Budziejowice pojawi się po raz pierwszy w historii i od razu wpisze się we współczesną historię kolei w Republice Czeskiej. Zostanie ustanowiony najkrótszy czas przejazdu na tej trasie i jednocześnie najwyższa prędkość dla pociągów pasażerskich na czeskiej sieci kolejowej.

Linia Praga – Czeskie Budziejowice nie została jeszcze w pełni zmodernizowana. Do przebudowy został 21-kilometrowy, jednotorowy odcinek Ševětín – Nemanice. Modernizacja tego niezwykle trudnego pod względem geometrii odcinka przewidziana jest na lata 2026-2032. Projekt modernizacji przewiduje między innymi budowę najdłuższego w Czechach tunelu kolejowego o długości 4806 m. Po ukończeniu prac na tym odcinku będzie możliwe podniesienie prędkości do 200 km/h i dalsze skrócenie czasu podróży o około 10 minut.

Najszybszym pociągiem przed modernizacją linii Praga – Czeskie Budziejowice był express Budvar. Na pokonanie 169-kilometrowej wówczas trasy pociąg ten potrzebował 2 godzin i 11 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Zobacz również:

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Biznes

Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?

Mikołaj Kobryński 08 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5