Marzenia Czechów o jeździe z prędkością 200 km/h w końcu się materializują. Począwszy od 31 sierpnia br. pierwsi pasażerowie na trasie Praga – Czeskie Budziejowice pojadą pociągiem Pendolino z rozkładową prędkością 200 km/h. Tym samym po 20 latach eksploatacji składy zespolone serii 680 w końcu zaczną w pełni wykorzystywać swoje atuty, czyli prędkość i system wychylnego pudła. Czechy dołączyły do grona 19 europejskich krajów, w których pociągi pasażerskie kursują z prędkością 200 km/h lub wyższą.
Od 31 sierpnia na 164-kilometrowej trasie Praga – Czeskie Budziejowice i od 1 września w relacji przeciwnej jeden z pociągów InterCity (Jižní expres, który dotychczas był obsługiwany klasycznym składem wagonowym) zostanie zastąpiony przez EZT serii 680.
164 kilometry w 90 minutCo istotne, nie zmieni się kategoria pociągu z InterCity na SuperCity i cena biletu na przejazd. Pendolino skierowane do obsługi połączenia Praga – Czeskie Budziejowice to rezultat zapowiadanego wcześniej
pilotażowego wdrożenia prędkości rozkładowej 200 km/h dla pociągów zespolonych na fragmentach czwartego koridoru.
W relacji Praga – Czeskie Budziejowice Pendolino obsłuży wieczorny pociąg IC 591, odjeżdżający ze stolicy Czeskiej Republiki o 20:27. Podróż do Czeskich Budziejowic z dwoma postojami (na stacjach: Tábor i Veselí nad Lužnicí) potrwa godzinę i 35 minut, czyli o 4 minuty krócej względem innych pociągów InterCity, zestawionych ze składów klasycznych.
W drodze powrotnej Pendolino wyruszy z Czeskich Budziejowic o godzinie 5.59 jako IC 590. Przejazd do Pragi będzie trwał jeszcze krócej, bo zaledwie godzinę i 30 minut, co oznacza skrócenie dotychczasowego czasu podróży o 11 minut. Większa różnica w czasie przejazdu w drodze powrotnej wynika z tego, że Pendolino zatrzyma się tylko na jednej stacji pośredniej – Tábor.
Maksymalna prędkość 200 km/h będzie obowiązywać na odcinkach: Votice - Sudoměřice u Tábora oraz Soběslav – Doubí u Tábora, które w czasie głębokiej modernizacji linii zostały poprowadzone w nowym śladzie. Prędkość 200 km/h będzie osiągana przy zasilaniu prądem przemiennym 25kV AC i pod kontrolą systemu ETCS poziomu drugiego. Co istotne, na linii Praga – Czeskie Budziejowice składy Pendolino wykorzystają w pełni swoje możliwości, a więc nie tylko prędkość, ale również technikę wychylnego nadwozia.
Wąskim gardłem pod względem prędkości drogowych jest przebudowany 20 lat temu północny odcinek linii, między Pragą a stacją Benešov u Prahy, gdzie występuje napięcie 3kV DC. Ten fragment trasy charakteryzuje się niekorzystną geometrią i niskimi prędkościami. Pendolino będzie mogło pokonywać ostre łuki znacznie szybciej, co również wpłynie na zredukowanie czasu podróży.
Rekordowy czas przejazdu będzie jeszcze krótszy
Pendolino na trasie Praga – Czeskie Budziejowice pojawi się po raz pierwszy w historii i od razu wpisze się we współczesną historię kolei w Republice Czeskiej. Zostanie ustanowiony najkrótszy czas przejazdu na tej trasie i jednocześnie najwyższa prędkość dla pociągów pasażerskich na czeskiej sieci kolejowej.
Linia Praga – Czeskie Budziejowice nie została jeszcze w pełni zmodernizowana. Do przebudowy został 21-kilometrowy, jednotorowy odcinek Ševětín – Nemanice. Modernizacja tego niezwykle trudnego pod względem geometrii odcinka przewidziana jest na lata 2026-2032. Projekt modernizacji przewiduje między innymi budowę najdłuższego w Czechach tunelu kolejowego o długości 4806 m. Po ukończeniu prac na tym odcinku będzie możliwe podniesienie prędkości do 200 km/h i dalsze skrócenie czasu podróży o około 10 minut.
Najszybszym pociągiem przed modernizacją linii Praga – Czeskie Budziejowice był express Budvar. Na pokonanie 169-kilometrowej wówczas trasy pociąg ten potrzebował 2 godzin i 11 minut.