NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ocean danych, kilkanaście wymiarów. Rośnie wykorzystanie Big Data na kolei

| Jakub Madrjas 07.07.2016 243

Ocean danych, kilkanaście wymiarów. Rośnie wykorzystanie Big Data na kolei
Fot. Siemens
Rocznie z każdego pojazdu trakcyjnego Siemens otrzymuje ponad miliard punktów danych. Przetworzenie takiej ilości informacji umożliwiają technologie Big Data, które od dwóch lat rozwija producent taboru. Otwiera to jednocześnie nowe możliwości w produkcji i utrzymaniu pojazdów kolejowych.
Zakład Siemensa w Allach, z którego fotorelację prezentujemy tutaj, kryje jeszcze jeden sekret – coraz większy dział informatyczny. Jego pracownicy to w kilkadziesiąt osób, a pokoje, w których siedzą, przypominają bardziej obrazki ze start-upów Doliny Krzemowej niż tradycyjną fabrykę lokomotyw. Koncern przed dwoma laty podjął decyzję o zrewolucjonizowaniu systemu utrzymania taboru.

Przyczynkiem była coraz większa ilość danych, które producent otrzymywał z pokładu nowoczesnego taboru. Czujniki na pokładach pociągów na bieżąco monitorują stan poszczególnych podzespołów, co jest niezbędne dla bieżących napraw. Stanowi jednak także szansę na poprawę jakości produkcji i wprowadzenie tzw. utrzymania przewidującego (predictive maintenance). Polega ono na określeniu optymalnego momentu dla wykonania czynności utrzymania nie całych jednostek, a także poszczególnych elementów za pomocą analizy danych eksploatacyjnych.

Jest tu jednak pewien szkopuł – tylko z terenu przykładowej Belgii do Siemensa spływa 10 milionów punktów danych na godzinę. Rocznie z każdego pojazdu trakcyjnego Siemens otrzymuje ponad miliard punktów danych. To nieporównywalnie więcej, niż otrzymują z pokładów producenci samolotów – z jednego pociągu dużych prędkości przesyłanych jest 310 punktów danych na sekundę.

Analiza tych danych za pomocą technologii big data w celu znalezienia zależności – lub nieprawidłowości – to właśnie cel tego zespołu. Siemens wykorzystuje w tym celu sieci neuronowe, które uczy analizy danych, pod nadzorem zespołów. Niewiele ma to wspólnego z tradycyjną koleją – dość powiedzieć, że obliczenia są wykonywane na macierzach o nawet 16 wymiarach.

Szerszą relację z fabryki będzie można wkrótce przeczytać w miesięczniku „Rynek Kolejowy”.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1228)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1228)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5