Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Poznaliśmy plan przetargowy dla budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Poznaliśmy plan przetargowy dla budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Rada Ministrów 16 sierpnia 2023 r. przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego. W teorii oznacza to zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji kolejowych w całym kraju. W komunikacie Ministerstwa Infrastruktury pojawił się terminarz przetargowy związany z budową linii kolejowej Podłęże - Piekiełko.

– Projekt „Podłęże – Piekiełko”, który jest jedną z większych inwestycji znajdujących się w tym Programie, jest realizacją naszych wieloletnich zapowiedzi oraz wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów południowej Polski – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Jak podaje PLK, inwestycja pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” składa się z dwóch części, ale jej cel jest jeden: to usprawnienie ruchu kolejowego między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Dzięki jego realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.

Trwa modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz

Pierwszą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju. Obecnie pierwsze prace już się rozpoczęły. Całe zadanie podzielone zostało na kilka etapów.

Dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz – Klęczany umowy realizacyjne zostały już podpisane. Dla odcinków Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Klęczany – Limanowa trwają obecnie postępowania przetargowe, które wkrótce wyłonią wykonawców prac. Sama stacja Limanowa zostanie zrealizowana w ramach odrębnego kontraktu. Ogłoszenie przetargu na te prace planowane jest na październik 2023 r.

Nowa linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna

Drugą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej – czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104.  W pierwszej kolejności zostaną ogłoszone postępowania przetargowe dla odcinków bezpośrednio przylegających do modernizowanej linii 104, a następnie dla fragmentów trasy w kierunku północnym. Przetargi na realizację poszczególnych odcinków są planowane do ogłoszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe wg następującego harmonogramu:

  • Limanowa – Tymbark: w marcu 2024 r.,
  • Tymbark – Szczyrzyc: w styczniu 2024 r.,
  • Szczyrzyc – Gdów: III kwartał 2024 r.,
  • Gdów – Podłęże: III kwartał 2024 r.
Projekty nowej linii zostały zrealizowane w ramach prac przygotowawczych. Umowy na prace projektowe zostały podpisane w styczniu 2019 r.

Obecnie czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Zakopanem wynosi w najszybszym wariancie niemal 3 godziny, zaś między Krakowem a Nowym Sączem – ponad 2,5 godziny i odbywa się okrężną drogą przez Tarnów. Inwestycja „Podłęże – Piekiełko” oznaczać będzie rewolucyjną zmianę w tym aspekcie. Jak zapewnia spółka PKP PLK, po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny. W ten sposób subregion nowosądecki zyska szybkie połączenia ze stolicą województwa, a mieszkańcy miasta oraz okolicznych powiatów uzyskają nowe szanse rozwojowe. Natomiast czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego będzie mógł wynieść niewiele ponad 1,5 godziny.

Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu. Więcej na temat KPK piszemy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wystartowały prace na odcinku linii 104 Klęczany – Nowy Sącz

Infrastruktura

Wystartowały prace na odcinku linii 104 Klęczany – Nowy Sącz

inf. pras PKP PLK 08 września 2023

Co z projektem Podlęże - Piekiełko? Przekroczony budżet przetargu

Infrastruktura

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Pasażer

Gigafabryka Tesli w Berlinie z własnym, bezpłatnym pociągiem

Pasażer

Gigafabryka Tesli w Berlinie z własnym, bezpłatnym pociągiem

Artur Bogdanowicz, współpraca Jakub Madrjas 05 września 2023

CPK z ofertami na budowę komór łódzkiego tunelu KDP

Infrastruktura

CPK z ofertami na budowę komór łódzkiego tunelu KDP

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Bez ofert w przetargu Kolei Mazowieckich na akumulatorowe jednostki

Tabor i technika

Zobacz również:

Wystartowały prace na odcinku linii 104 Klęczany – Nowy Sącz

Infrastruktura

Wystartowały prace na odcinku linii 104 Klęczany – Nowy Sącz

inf. pras PKP PLK 08 września 2023

Co z projektem Podlęże - Piekiełko? Przekroczony budżet przetargu

Infrastruktura

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Pasażer

Gigafabryka Tesli w Berlinie z własnym, bezpłatnym pociągiem

Pasażer

Gigafabryka Tesli w Berlinie z własnym, bezpłatnym pociągiem

Artur Bogdanowicz, współpraca Jakub Madrjas 05 września 2023

CPK z ofertami na budowę komór łódzkiego tunelu KDP

Infrastruktura

CPK z ofertami na budowę komór łódzkiego tunelu KDP

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2023

Bez ofert w przetargu Kolei Mazowieckich na akumulatorowe jednostki

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5