Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nasza Kolej premiera Tuska. "Polska kolej ma być wzorem do naśladowania"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nasza Kolej premiera Tuska. "Polska kolej ma być wzorem do naśladowania"
fot. Kancelaria Premiera
Premier Donald Tusk zapowiada, że przyszedł czas na inwestycję w kolej i ogłasza Naszą Kolej. – Naszym celem jest, żeby każdego obywatela włączyć w system komunikacji, który umożliwi mu szybkie przemieszczanie się – deklaruje premier.

Dzisiaj, 7 sierpnia, premier Donald Tusk wizytował budowę jednego z tuneli na trasie linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Szef rządu razem z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem oraz wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem gościli na budowie 4-kilometrowego tunelu pomiędzy Męciną a Mordardką, który jest jednym z 16 tuneli zaplanowanych na całej trasie.

Program Nasza Kolej

– To jest świetny dzień, żeby wszyscy w Polsce poczuli, że to jest Nasza Kolej. Nasza kolej bo będzie ona coraz bardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców. Podjęliśmy decyzję o tym, że gdy zbudowaliśmy już większość autostrad i dróg szybkiego ruchu, to teraz jest Nasza Kolej, żeby polska kolej stała się wzorem do naśladowania. Nie chodzi mi o to, żeby komuś zaimponować, a tylko aby wszystkim mieszkańcom naszego kraju żyło się lepiej – mówił Tusk.

Premier przypomniał, że wizytowany przez niego tunel jest najdłuższym w Polsce, jak do tej pory, bowiem przebije go tunel wyjazdowy z Warszawy budowany w ramach projektu CPK. Tamta konstrukcja, na budowę której przetarg ma ruszyć jeszcze w tym roku, ma mieć około 9 kilometrów długości.

Tusk odniósł się w swojej wypowiedzi także do tematu środków z KPO – Ten konkretny tunel jest budowany dzięki środkom z KPO, które odblokowaliśmy i które pracują. To są prawie 2 mld złotych, jednak środki europejskie pracują w dziesiątkach miejsc w Polsce, aby rozwijać kolej – dodawał.

Premier nawiązywał do powrotu pociągów do Łomży (po 30 latach) co ma mieć miejsce w przyszłym roku oraz do ogromnych wzrostów liczby pasażerów w PKP Intercity np. na trasie z Warszawy do Białegostoku czy na linii z Poznania do Szczecina.

Szef rządu ogłosił też program Nasza Kolej, w ramach którego na inwestycje infrastrukturalne ma zostać wydane 180 mld złotych - to nazwa na dotychczas zaplanowane środki na kolejowy komponent CPK oraz pieniądze z Krajowego Programu Kolejowego.

– Naszym celem jest, żeby każdego obywatela włączyć w system komunikacji, który umożliwi mu szybkie przemieszczanie się – deklarował Tusk.

Tabor w polskich firmach i preferencje dla polskich wykonawców

Premier przypomniał też o inwestycjach PKP Intercity w polski przemysł - zainwestowanie ponad 16 mld złotych w tabor, który produkują lub modernizują PESA, Newag, FPS H. Cegielski oraz Remtrak.

– Będziemy szukali wszystkich możliwych preferencji, żeby polskie pieniądze trafiały do polskich firm, a jeśli już trafiają do zagranicznych, to szukamy takich możliwości, żeby były one produkowane w Polsce i żeby tutaj odprowadzono podatki, czego przykładem jest najnowszy przetarg PKP Intercity na pociągi piętrowe – dodał Tusk.

W kontekście polskich wykonawców i ochrony rynku przed zagraniczną konkurencją Tusk przypomniał również o decyzji PKP PLK o wykluczeniu z przetargu na budowę części Rail Baltici firm spoza obszaru Europy – Inwestujemy środki w polskich firmach. Oczywiście nie wszędzie i nie zawsze jest to możliwe, tak jest np. przy wierceniu tuneli, gdzie ciągle musimy się wspomagać innymi wykonawcami. Ale nawet w takich przypadkach staramy się, aby korzystały też na tym polskie firmy – zakończył premier.

Podłęże – Piekiełko ważne dla Słowacji

O istocie budowy trasy Podłęże – Piekiełko mówił z kolei Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, który przekazał, że nowa trasa ma znaczenie nie tylko krajowe, ale i międzynarodowe

– Na tą trasę czekają też Słowacy. Od dawna sygnalizują, że będzie ona dla nich kluczowa, żeby móc dojechać do nowego lotniska CPK – wskazywał Klimczak.

Minister przekazał też najnowsze dane dotyczące tego, że w lipcu bieżącego roku PKP Intercity zanotowało kolejny rekord, przewożąc 8,7 mln pasażerów. To o ponad 700 tysięcy pasażerów więcej niż w lipcu ubiegłego roku.

Nieco więcej o zaawansowaniu inwestycji Podłęże – Piekiełko

Ministerstwo infrastruktury przekazało też najnowsze informacje dotyczące projektu Podłęże – Piekiełko. Jest on realizowany w dwóch głównych etapach. Pierwszy obejmuje modernizację istniejącej linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Wartość tego etapu to ponad 4 mld zł, a jego realizacja potrwa do 2026 r. Przy czterech modernizowanych odcinkach toczą się zaawansowane prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Jeszcze w 2025 r. planowany jest powrót pierwszych pociągów pasażerskich na odcinek Chabówka – Rabka-Zdrój.

W lutym 2025 r. ogłoszony został przetarg na realizację odcinka Tymbark – Limanowa, w ramach którego powstanie m.in. estakada i tunel, każdy o długości około 2 km.

Drugi etap inwestycji obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Prace przewidziano na lata 2025-2030, a ich wartość to blisko 7,8 mld zł. Przetarg na budowę pierwszego odcinka Szczyrzyc – Tymbark ogłoszono we wrześniu 2024 r., a jego realizacja ma zakończyć się w 2029 r. W styczniu 2025 r. ogłoszone zostały przetargi na realizację dwóch kolejnych odcinków w ramach tego zadania: Podłęże – Gdów oraz Podłęże Balachówka – Podłęże.

Efektem całego projektu będzie nowa, w pełni zelektryfikowana i nowoczesna linia kolejowa, dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Dzięki niej podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około godziny, a do Zakopanego – do 90 minut.




Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5