Od kilku lat Nowy Sącz oraz Krynica, wraz z innymi ośrodkami turystycznymi regionu sądeckiego, pozbawione są oferty połączeń dalekobieżnych w wymiarze, który był obecny choćby dziesięć czy dwadzieścia lat temu. Oferta PKP Intercity to obecnie jeden pociąg TLK kursujący... raz w tygodniu.
W 1995 roku do Nowego Sącza/ Krynicy codziennie kursował pociąg pospieszny „Bieszczady” relacji Gliwice – Krynica, pociąg nocny Warszawa Wschodnia – Krynica, Express „Pieniny” z Nowego Sącza do Warszawy Wschodniej (w dni robocze) oraz pospieszny „Karpaty” ze stacji Plavec do Warszawy Wschodniej. Dodatkowo w wybrane dni kursował skład pociągu pospiesznego z Łodzi Fabrycznej do Krynicy a w weekendy uruchamiany był pospieszny „Poprad” Gdynia Główna/ Warszawa Wschodnia – Krynica. W 2003 r. kursowały: Ex Warszawa – Krynica – Warszawa codziennie, Ex Nowy Sącz – Warszawa – Nowy Sącz w dni robocze, sezonowy nocny pospieszny Krynica – Warszawa.
Jak w 2015 r. wygląda oferta dalekobieżna PKP Intercity w rejon Nowego Sącza, Piwnicznej, Muszyny i Krynicy? W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy jedynym pociągiem docierającym do tych miejscowości jest TLK „Karpaty” z Warszawy Wschodniej do Krynicy (z wagonami do Zakopanego odłączanymi na stacji Kraków Płaszów), który do tych popularnych uzdrowisk kursuje... raz w tygodniu w soboty, powracając do Warszawy w niedzielę. W związku z modernizacją linii Kraków – Rzeszów, już w grudniu skróci się czas podróży wszystkich pociągów w relacjach z/ przez Kraków, Tarnów do Nowego Sącza i Krynicy. PKP Intercity nie planują jednak poprawy oferty przewozowej w rejon Sądecczyzny twierdząc, że jeden pociąg TLK kursujący raz w tygodniu wyczerpuje popyt na trasie Warszawa – Nowy Sącz/ Krynica.
– Na razie nie mamy planów uruchomienia codziennego pociągu w relacjach do Nowego Sącza. To kwestia potencjału. Dziś nie widzimy możliwości przyciągnięcia takiej grupy podróżnych uzasadniającej nowe połączenie. Wiemy jak ważne są możliwości eksploatacyjne linii. Dziś w regionie prowadzone są prace modernizacyjne nie tylko ograniczające nasza standardową ofertę, ale przede wszystkim wydłużające czasy przejazdu. W kwestii Krynicy sytuacja jest podobna. Dziś potencjał kierunku wykorzystują oferowane połączenia weekendowe i sezonowe. Nie wykluczamy, że w przyszłości siatka połączeń ulegnie zmianie i pojawi się tam więcej połączeń kursujących np. codziennie – powiedziała Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Od wielu lat w relacji Krynicę czy Nowy Sącz z Warszawą łączy w dni robocze co najmniej siedem bezpośrednich połączeń autobusowych. Część z nich rozpoczyna trasę w Krynicy. Czas podróży (w zależności od liczby przystanków) na trasie Krynica – Warszawa wynosi od 8 godzin do 9:40 h z cenami od 58 do 65 zł. Na trasie Nowy Sącz – Warszawa czas podroży autobusem wynosi od 7:10 h do 8 h przy cenie około 55 zł. Pociąg TLK „Karpaty” z Krynicy do Warszawy Centralnej jedzie 8:31 h i kosztuje 60 zł; z Nowego Sącza do Warszawy Centralnej czas podróży wynosi 6:52 h a cena biletu to również 60 zł. W składzie kursuje wagon bezprzedziałowy z klimatyzacją i Wi-Fi. To przeczy opinii, że połączenia dalekobieżne na opisanej trasie byłyby niekonkurencyjne nawet przy obecnie osiąganych czasach przejazdu.