Partnerzy serwisu:
Biznes

Jaka kolej dla Polski?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
07-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jaka kolej dla Polski?
– Koleje Mazowieckie to jest ta spółka, która udowodniła, że kolej to nie jest worek bez dna. Dno jest, choć być może głęboko – mówiła Małgorzata Kuczewska-Łaska podczas debaty "Jaka kolej dla Polski" w ramach Forum Ekonomicznego.

Debatę „Jaka kolej dla Polski?” podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy rozpoczęła prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska–Łaska. Według niej, jednym z największym problemów polskiej kolei jest nie tyle brak pomysłów i woli zmian, co zmienne – z każdą kolejną kadencją rządów – koncepcje co do jej rozwoju.

– Nigdy praktycznie nie powstał konsekwentnie realizowany plan dla polskiej kolei. Brakuje to kolei i zimnej kalkulacji, jak powinny wyglądać poszczególne spółki. Wciąż nie ma konsensusu na ten temat – powiedział szef sejmowej komisji infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz.

Zadłużenie wciąż największym problemem

– Kolej jest zadłużona na ponad 4 miliardy złotych, i ciągle jest jej to pierwszy problem. A państwo w ostatnich latach nigdy odpowiednio nie wspierało kolei. Dopiero teraz, po raz pierwszy od 30 lat, zaczynamy w kolej inwestować – dodał Rynasiewicz. – Problemem jest też niezintegrowanie kolei i innych środków transportu. To wydłuża czas jazdy – zaznaczył z kolei minister w kancelarii prezydenta Olgierd Dziekoński. 

– Jeśli porówna się czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia koleją do innych sposobów komunikacji, to nawet upośledzone połączenie drogowe jest szybsze. Jeżeli z Wrocławia do Jeleniej Góry jedzie się kilka godzin, a autobusem 95 minut, to kolej nie jest w żadnym stopniu konkurencyjna – stwierdził marszałek województwa dolnośląskiego Rafał Jurkowlaniec.

Koleje Mazowieckie to worek nie bez dna

Według prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewskej–Łaski Koleje Mazowieckie to jest ta spółka, która udowodniła, że kolej to nie jest worek bez dna. – Dno jest, choć może głęboko – powiedziała. – Ciągle nie znajdujemy odpowiedzi na pytanie, dlaczego państwo nie wypełnia swojego podstawowego zadania, jakim jest utrzymanie linii kolejowych – mówiła prezes Kuczewska–Łaska. – Jesteśmy w sytuacji, w której samorządy chcą otrzymać jednolity system transportowy, a nie chcą współuczestniczyć w jego finansowaniu – odpowiedział Zbigniew Rynasiewicz.

– Wątek niedoinwestowania kolei jest na pewno najistotniejszym tematem. Myślę, że grzech pierworodny Przewozów Regionalnych to 16 właścicieli tej spółki. To, że marszałkowie sami prowadzą inwestycje z POIiŚ, RPO, czy tworząc własne spółki, jest tylko substytutem – włączył się do dyskusji obecny na sali marszałek województwa łódzkiego, Witold Stępień. – Jeżeli dowiadujemy się dziś, że niewykorzystane środki na kolei mogą sięgnąć 1,5 mld złotych, to umówmy się, że zostaną one przekazane marszałkom. My zdążymy je wykorzystać – na budowę nowych linii kolejowych – jeszcze w obecnej perspektywie do 2015 roku – zapowiedział marszałek województwa łódzkiego.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego

Biznes

Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego

Rynek Kolejowy, 10 września 2009 10 września 2009

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Infrastruktura

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Gazeta Krakowska, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Białą księga szansą dla kolejnictwa

Biznes

Białą księga szansą dla kolejnictwa

lm, Rynek Kolejowy 12 września 2011

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

Biznes

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

jm, Rynek Kolejowy 06 września 2012

Nowy Sącz i Krynica wciąż z fatalną ofertą połączeń dalekobieżnych

Pasażer

Zobacz również:

Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego

Biznes

Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego

Rynek Kolejowy, 10 września 2009 10 września 2009

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Infrastruktura

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Gazeta Krakowska, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Białą księga szansą dla kolejnictwa

Biznes

Białą księga szansą dla kolejnictwa

lm, Rynek Kolejowy 12 września 2011

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

Biznes

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

jm, Rynek Kolejowy 06 września 2012

Nowy Sącz i Krynica wciąż z fatalną ofertą połączeń dalekobieżnych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5