Partnerzy serwisu:
Biznes

Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
10-09-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy, 10 września 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Krynica: Szanse i bariery rozwoju rynku kolejowego
Europejski transport kolejowy przeżywa trudne chwile. Spadkowi przewozów towarzyszy zmniejszenie rentowności oraz zwiększająca się konkurencja ze strony transportu drogowego. O tym w jaki sposób zwiększyć atrakcyjność i efektywność kolei, jak stymulować rozwój rynku oraz o tym jak inwestować, aby było to korzystne dla całej gospodarki dyskutowali uczestnicy poświęconego tej tematyce panelu.

Panel rozpoczęło wystąpienie Artura Pielecha, członka zarządu CTL Logistics, który przedstawił trzy najważniejsze jego zdaniem zagrożenia dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce. Jako pierwszą wymienił obecną sytuację cenową na rynku. Według Pielecha, utrzymanie cen za usługę transportową na tak niskim poziomie jak obecne nie jest na dłuższą metę możliwe albowiem prowadzi do sytuacji w której operatorom brakuje środków na bieżące naprawy i utrzymanie taboru. Jak przykład podał cenę za przewóz węgla, która na niektórych relacjach spadła w ostatnich czterech latach o 28% przy czym wolumen przewozów pozostawał na takim samym poziomie.

Kolejnym zagrożeniem jest wg Pielecha słabnąca konkurencyjność kolei względem transportu drogowego. Obecnie np. w transporcie intermodalnym jest ona możliwa jedynie na bardzo długich dystansach. Rozwiązanie takie sprawdza się np. w transporcie z Hamburga do centralnej części Polski, natomiast w relacjach z krajowych portów do wnętrza kraju, już bardzo często przegrywa z transportem samochodowym. Dopiero w granicach 800 - 1000 km kolej zaczyna być kosztowo interesująca.

Trzecim zagrożeniem dla rozwoju transportu kolejowego jest zły stan infrastruktury oraz zbyt wysoki poziom stawek za dostęp do niej. Prędkość handlowa na kolei jest znacząco mniejsza niż w transporcie drogowym i rzadko zbliża się do 30 km/h. Brakuje tu przede wszystkim spójnej polityki państwa, co jest widoczne zwłaszcza w ogromnej nierówności nakładów na infrastrukturę drogową i kolejową. Poprawę sytuacji utrudnia obecne umiejscowienie zarządcy infrastruktury w ramach Grupy PKP.

Przedstawione przez Artura Pielecha tezy stały się podstawą do dalszej dyskusji w której udział wzięli m.in. lord Tony Berkeley, Janusz Piechociński, Krzysztof Sędzikowski, Zbigniew Szafrański, Marek Serafin oraz Christoph Wolff. O tym jak widzą oni przyszłość rynku kolejowego w Polsce, będą się mogli Państwo dowiedzieć z kolejnych informacji zamieszczanych na naszej stronie.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Infrastruktura

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Gazeta Krakowska, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Białą księga szansą dla kolejnictwa

Biznes

Białą księga szansą dla kolejnictwa

lm, Rynek Kolejowy 12 września 2011

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

Biznes

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

jm, Rynek Kolejowy 06 września 2012

Jaka kolej dla Polski?

Biznes

Jaka kolej dla Polski?

jm, Rynek Kolejowy 07 września 2012

Nowy Sącz i Krynica wciąż z fatalną ofertą połączeń dalekobieżnych

Pasażer

Zobacz również:

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Infrastruktura

Krynica: Pociągi wróciły, kasy biletowej brak

Gazeta Krakowska, 27 stycznia 2011 27 stycznia 2011

Białą księga szansą dla kolejnictwa

Biznes

Białą księga szansą dla kolejnictwa

lm, Rynek Kolejowy 12 września 2011

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

Biznes

Jak konkurować na rynku przewozów pasażerskich?

jm, Rynek Kolejowy 06 września 2012

Jaka kolej dla Polski?

Biznes

Jaka kolej dla Polski?

jm, Rynek Kolejowy 07 września 2012

Nowy Sącz i Krynica wciąż z fatalną ofertą połączeń dalekobieżnych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5