Europejski transport kolejowy przeżywa trudne chwile. Spadkowi przewozów towarzyszy zmniejszenie rentowności oraz zwiększająca się konkurencja ze strony transportu drogowego. O tym w jaki sposób zwiększyć atrakcyjność i efektywność kolei, jak stymulować rozwój rynku oraz o tym jak inwestować, aby było to korzystne dla całej gospodarki dyskutowali uczestnicy poświęconego tej tematyce panelu.
Panel rozpoczęło wystąpienie Artura Pielecha, członka zarządu CTL Logistics, który przedstawił trzy najważniejsze jego zdaniem zagrożenia dla rozwoju rynku kolejowego w Polsce. Jako pierwszą wymienił obecną sytuację cenową na rynku. Według Pielecha, utrzymanie cen za usługę transportową na tak niskim poziomie jak obecne nie jest na dłuższą metę możliwe albowiem prowadzi do sytuacji w której operatorom brakuje środków na bieżące naprawy i utrzymanie taboru. Jak przykład podał cenę za przewóz węgla, która na niektórych relacjach spadła w ostatnich czterech latach o 28% przy czym wolumen przewozów pozostawał na takim samym poziomie.
Kolejnym zagrożeniem jest wg Pielecha słabnąca konkurencyjność kolei względem transportu drogowego. Obecnie np. w transporcie intermodalnym jest ona możliwa jedynie na bardzo długich dystansach. Rozwiązanie takie sprawdza się np. w transporcie z Hamburga do centralnej części Polski, natomiast w relacjach z krajowych portów do wnętrza kraju, już bardzo często przegrywa z transportem samochodowym. Dopiero w granicach 800 - 1000 km kolej zaczyna być kosztowo interesująca.
Trzecim zagrożeniem dla rozwoju transportu kolejowego jest zły stan infrastruktury oraz zbyt wysoki poziom stawek za dostęp do niej. Prędkość handlowa na kolei jest znacząco mniejsza niż w transporcie drogowym i rzadko zbliża się do 30 km/h. Brakuje tu przede wszystkim spójnej polityki państwa, co jest widoczne zwłaszcza w ogromnej nierówności nakładów na infrastrukturę drogową i kolejową. Poprawę sytuacji utrudnia obecne umiejscowienie zarządcy infrastruktury w ramach Grupy PKP.
Przedstawione przez Artura Pielecha tezy stały się podstawą do dalszej dyskusji w której udział wzięli m.in. lord Tony Berkeley, Janusz Piechociński, Krzysztof Sędzikowski, Zbigniew Szafrański, Marek Serafin oraz Christoph Wolff. O tym jak widzą oni przyszłość rynku kolejowego w Polsce, będą się mogli Państwo dowiedzieć z kolejnych informacji zamieszczanych na naszej stronie.