Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
fot. Konrad Lechański
Konkurencja na kolei była dominującym tematem debaty otwarcia Kongresu Kolejowego, który rozpoczął się dziś w Warszawie. 

W Warszawie otwarto dziś (15 listopada) XIII edycję Kongresu Kolejowego. Zainteresowanie wydarzeniem, zorganizowanym tuż po otwarciu obrad X kadencji Sejmu, jest wyjątkowo duże. Debatę otwarcia, w której wzięli udział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, przewodniczący RBF Adrian Furgalski, członek zarządu Budimeksu Maciej Olej, wiceprezes UTK Marcin Trela i członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda, zdominował temat konkurencji w kolei pasażerskiej.

– Mam nadzieję, że nowy rząd silniej otworzy rynek. Tak żebyśmy nie badali, czy prywatny podmiot "zaszkodzi" państwowemu przewoźnikowi – mówił Adrian Furgalski zastanawiając się, czy PKP Intercity rzeczywiście powinno dostać kolejne 7 miliardów zł dotacji. – Łatwe pieniądze rozleniwiają. Powinniśmy raczej zastanowić się nad tym, czy jeśli ktoś chce jeździć na danej linii bez i mu się to opłaca, to czy nie marnujemy pieniędzy dotując tę linię. Te pieniądze moglibyśmy przenieść wtedy tam, gdzie jest to potrzebne i likwidować wykluczenie komunikacyjne pociągami kategorii Intercity i regionalnymi, a nie Pendolino – wskazywał. 

Przed takim podejściem przestrzegał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Załóżmy, że linia komunikacyjna jest obsługiwana wyłącznie przez prywatnego przewoźnika. Co się stanie, gdy z dnia na dzień postanowi on zamknąć przewozy? Przecież ma takie prawo. Kto wtedy będzie musiał ratować sytuację? – pytał Bittel. 

Otwarcie rynku przewozów regionalnych wymusza na nas IV pakiet kolejowy. Staje się to w Polsce wcześniej niż za granicą – to efekt ugody z Komisją Europejską po udzieleniu przez Polskę pomocy publicznej Polregio. – Uratowaliśmy Polregio, bo decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przewoźnika była inna od oczekiwanej – podkreślił Andrzej Bittel. - Gdybyśmy pozwolili upaść temu przewoźnikowi, dziś nie byłoby takich wzrostów przewozów – podkreślił. 

Jak zaznaczył Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, samorządy które muszą ogłosić przetarg na przewozy powinny o tym poinformować co najmniej rok wcześniej. I te terminy zbliżają się w kilku województwach, m. in. na Podlasiu, gdzie przetarg już trwa. – Przewoźnicy regionalni będą do rywalizacji przygotowani. Inwestują w zaplecza taborowe, robią odpowiednie symulacje – zapewnił Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich zauważając, że ten przewoźnik akurat ma najdłuższą umowę z samorządem. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5