NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza

| inf. prasowa/jm, RK 18.01.2023 3,5k

Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza
fot. CPK
Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza
Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza
Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza
Nowy raport. Nawet 100 mln pasażerów KDP w regionie Trójmorza
Szacowany całkowity koszt całej sieci Kolei Dużych Prędkości w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro – ogłosiła podczas zorganizowanego przez spółkę CPK kongresu Railway Direction Days międzynarodowa firma konsultingowa Steer.
Swój raport, opracowany na zlecenie spółki Centralny Port Komunikacyjny, firma konsultingowa Steer zaprezentowała 18 stycznia w Warszawie. Jak podkreślał Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. CPK i wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, z raportu wynika, że w 2050 roku zapotrzebowanie na podróże Koleją Dużych Prędkości wyniesie 100 mln rocznie, co oznacza ok. 1 podróży na mieszkańca.

– Chcemy zbudować interoperacyjną sieć, inną niż dzisiejszy „patchwork” lokalnych, narodowych sieci. Popyt na podróże wzrośnie w przyszłości znacząco, dlatego nasza infrastruktura jest planowana przyszłościowo, a nie w oparciu o dzisiejsze zapotrzebowanie – dodawał.

Bardzo wysoka stopa zwrotu z inwestycji?

Według Steer, łączna wartość korzyści z sieci KDP dla krajów Trójmorza wyniesie ponad 120 mld euro. Oznacza to, że w perspektywie 50 lat od oddania do eksploatacji większości planowanej sieci szybkich kolei, ma ona generować dwukrotnie większą korzyść netto w porównaniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych na jej budowę. Jak wyliczają twórcy raportu, 55 mld euro to oszczędność czasu podróży pasażerów, a 57 mld euro to inne korzyści z projektu, w tym m.in. korzyści wynikające ze spadku liczby wypadków transportowych.

Ogłaszając wyniki raportu, wiceminister Marcin Horała podkreślił, że nowoczesna sieć kolejowa zwiększa odporność, co szczególnie ważne w obecnych, trudnych czasach. – To zarówno bezpieczeństwo militarne, jak i ekonomiczne czy przeciwepidemiczne – wyliczał, dodając, że bez przeniesienia na kolej znaczącego udziału ruchu samochodowego nie uda się wypełnić unijnych dyrektyw o ograniczeniu emisji z sektora transportu o 90% do 2050 roku.

Świetne czasy przejazdu, konkurencyjne z lotnictwem

Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że wystąpią duże skrócenia czasów przejazdu, np. na odcinku Łódź – Wrocław z 3 godz. do ok. 1 godz. Z Warszawy do Wilna w ok. 4 godz. (obecnie to 9 godz.), do Rygi jazda będzie trwać 5 godzin (dziś nie ma takiego bezpośredniego połączenia pociągiem, a czas podróży autobusem to ponad 8 godz.). Do Ostrawy dojedziemy ze stolicy Polski w niecałe 2 godz. (obecnie to 4,5 godz.), a do Budapesztu w 5,5 godz. (obecnie to 11,5 godz.).

Według raportu, z Pragi do Wiednia i Bratysławy dojedziemy w ok. 2 godziny, obecnie taka podróż to 4,5 godz. Do Budapesztu podróż z czeskiej stolicy skróci się do 3,5 godz. (z obecnych 7 godz.). Z Wilna do Tallina pasażerowie dotrą w ok. 3,5 godz. (obecnie to ponad 8 godz.), a do Rygi w niecałe 2 godz. (z obecnych ponad 4 godz.).

Jak wynika z obliczeń Steer, najbardziej obciążonymi odcinkami będą: Warszawa – Łódź w Polsce, Brno – Jihlava w Czechach i Budapeszt – Gyor na Węgrzech. Na każdym z nich będzie podróżować od 14 do 18 mln pasażerów rocznie. Łączny popyt na podróże po sieci KDP w regionie wyniesie w 2050 roku 100 mln pasażerów.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5