W Krzeszowicach podróżni skorzystają z nowego peronu. Pociągi pojadą nowymi torami. To kolejny etap prac i efekty modernizacji linii E30, z Krakowa w kierunku Katowic, za niemal 2 mld zł. Projekt współfinansowany z instrumentu Unii Europejskiej CEF „Łącząc Europę” realizują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na stacji w Krzeszowicach nowy peron, tory, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym przechodzą odbiory. Od czwartku (6 czerwca) podróżni są kierowani tymczasowym dojściem na nowy peron numer 3. Zamontowano na nim wiaty, ławki, system oświetlenia i nagłośnienia. Czytelne oznakowanie oraz tablice z rozkładami jazdy ułatwią orientację na stacji. Linie naprowadzające pozwolą korzystać z peronu wszystkim podróżnym, również tym o ograniczonej możliwości poruszania się. Obiekt jest wyższy od dotychczasowych platform, dzięki czemu ułatwi wsiadanie do pociągu. Nowe tory i peron usprawnią obsługę pociągów na stacji. Pozwoli to na uruchomienie dodatkowych wakacyjnych połączeń kolejowych, m.in. w kierunku Świnoujścia, Kołobrzegu i Krakowa.
Zakończenie głównych prac przy peronie numer 3 oraz nowe tory pozwolą wykonawcy przystąpić do kolejnego etapu modernizacji węzła kolejowego w Krzeszowicach. Ruszy rozbiórka reszty starych peronów oraz kładki nad torami. W efekcie inwestycji podróżni będą mogli skorzystać z trzech nowych, w pełni zadaszonych peronów, które połączy przejście podziemne. Poprawi się też komunikacja drogowa w mieście, ponieważ obok stacji PLK buduje wiadukt drogowy. Bezkolizyjne rozwiązanie na ul. Daszyńskiego zagwarantuje sprawny przejazd nad linią kolejową i ułatwi dojście na teren stacji – informuje PKP PLK.
Modernizacja linii kolejowej w Krzeszowicach to element większej inwestycji PLK, realizowanej na linii E30, która łączy Kraków z Katowicami. Dzięki modernizacji odcinka od Dąbrowy Górniczej pociągi pasażerskie będą mogły przyspieszyć do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h . Najszybsze pociągi pokonają tę trasę w mniej niż godzinę. W ramach prac budowlanych modernizowane są stacje i przystanki kolejowe. Powstają nowe perony, przejścia podziemne, mosty i wiadukty. Inwestycja znacznie zwiększy możliwości kolei i przyniesie pozytywne efekty dla bezpieczniejszego i sprawniejszego systemu komunikacji w regionie.
Wartość inwestycji to w sumie ok. 2 mld zł. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Opóźnienia w pracach budowlanych na każdym odcinku
wynoszą co najmniej pół roku. Cały projekt jest natomiast opóźniony o kilka lat.