Wart kilkadziesiąt milionów złotych przetarg na kolejny fragment modernizacji linii nr 18 Kutno - Toruń wygrała założona w ubiegłym roku spółka Polski Holding Budowlany Infrastruktura. Jak tłumaczy jej prezes Maciej Sobczyk, nowa firma integruje potencjał wielu mniejszych wykonawców. - W jedności siła - zaznacza.
Modernizacja linii nr 18 Kutno - Toruń prowadzona jest odcinkami od 2016 roku. Trzeci
etap rozpoczął się przed rokiem; obejmuje on odcinek pomiędzy Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami. W październiku ubiegłego roku ogłoszono przetarg na czwarty etap robót. Tym razem dotyczy on prac na kilku odcinkach w tym na stacji Toruń Główny. Przede wszystkim chodzi o roboty związane z torowiskiem i sterowaniem ruchem -
więcej na temat zakresu piszemy w tym miejscu.
Pierwszy wygrany przetarg nowej spółki
Do postępowania stanęło aż 14 wykonawców. W styczniu przeprowadzono aukcję elektroniczną, ale teraz PKP PLK ogłosiła wybór wykonawcy. Za najkorzystniejszą została uznana oferta konsorcjum ze spółką Polski Holding Budowlany Infrastruktura jako liderem i spółkami Gór Tor i PIB Kopacki jako uczestnikami. Oferta opiewa na 52 509 965,98 złotych brutto (przed aukcją: 73 mln zł) przy kosztorysie przekraczającym 72 mln zł brutto. Do końca miesiąca upływa termin zgłaszania ewentualnych odwołań.
Spółka Polski Holding Budowlany Infrastruktura została założona przed rokiem. Zarejestrowana jest w miejscowości Olszewo-Bołąki w gminie Stupsk na Mazowszu. Jej prezesem i udziałowcem jest Maciej Sobczyk - do 2019 roku członek zarządu Trakcji; jak sam mówi, związany jest z koleją od 45 lat a z inwestycjami kolejowymi od 37 lat. - Obecnie spółka wykonuje roboty kolejowe jako podwykonawca o wartości ok.20 mln zł jednak naszym celem jest realizacja kontraktów bezpośrednio dla PKP PLK lub innych podmiotów posiadających infrastrukturę kolejową - tłumaczy Sobczyk. Firma startowała już w kilku przetargach, m. in. na
warszawski odcinek linii nr 7, ale to jej pierwsza wygrana.
Jak się tworzy nowego wykonawcę?
Jak wyjaśnia w rozmowie z “Rynkowi Kolejowym” prezes Sobczyk, pomysłem na działalność spółki jest zaktywizowanie mniejszych wykonawców branżowych i zintegrowanie ich potencjału w celu realizacji inwestycji prowadzonych przez PKP PLK. Spółka tworzy konsorcjum z wykonawcami branżowymi, specjalizującymi się w systemach sterowania ruchem, nawierzchni torowej, czy energetyce i składa wspólną ofertę na przetargi będące poza ich samodzielnym zasięgiem - o wartości od kilkudziesięciu do kilkuset milionów złotych. - Nie nazwałbym naszego działania typowym Generalnym Wykonawstwem jesteśmy raczej koordynatorem działań naszych Partnerów Biznesowych którzy są wysokiej jakości specjalistami w swojej dziedzinie i odpowiadają na równi z nami za kontrakt - stwierdza.
Jak wyjaśnia Sobczyk, trzon potencjału holdingu wykonawczego tworzą doświadczone przedsiębiorstwa zatrudniające łącznie około 200 pracowników. Przykładowo w przetargu na linię nr 7 brało udział łącznie dziewięć firm. W ten sposób holding spełnia wymagania dotyczące doświadczenia i potencjału, uzupełnione ewentualnie o wynajem ciężkiego sprzętu. - Jesteśmy w stanie wykonywać wszystkie prace modernizacyjne zlecane przez PKP PLK - zapewnia prezes.
Jak wyjaśnia Maciej Sobczyk, największym wyzwaniem przy wejściu nowego podmiotu na rynek budowlany są finanse, w tym pozyskanie gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych. W tej kwestii pomaga połączony potencjał wspomnianych firm. Bardzo ważne są też wprowadzone przez PKP PLK inicjatywy prorynkowe, takie jak zaliczki i zakup materiałów budowlanych. - Przygotowujemy się do składania kolejnych ofert, gdy ruszą przetargi - zapowiada prezes Polskiego Holdingu Budowlanego Infrastruktura.