PKP Cargo S.A. odebrało pierwszą partię platform intermodalnych, które produkuje dla spółki konsorcjum polsko-rumuńskie Wagony Świdnica – Astra Rail.
PKP Cargo otrzymało 44 wagony serii Sggrs o długości ładunkowej 80 stóp. Przewoźnik odbierze w tym i przyszłym roku jeszcze 220 takich platform, które są przeznaczone do wykonywania przewozów kontenerów w komunikacji międzynarodowej.
Wagony Świdnica i Astra Rail (obie fabryki taboru należą do amerykańskiej Grupy Greenbrier) realizują ten kontrakt w ramach projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych”, który jest dofinansowany z funduszy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
– Podjęliśmy decyzję o tych zakupach, widząc kierunki, w jakich zmierza rynek, na którym maleje udział towarów masowych w kolejowych przewozach towarowych, zwłaszcza węgla, a rośnie udział ładunków intermodalnych, głównie kontenerów. Jeszcze kilka lat temu segment intermodalny zapewniał nam kilka procent pracy przewozowej, a teraz jest to już 18 procent – Potrzebujemy nowoczesnych wagonów i lokomotyw, które pozwolą nam wozić ładunki bardziej efektywnie, szybciej i taniej od konkurencji – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.
Projekt złożony przez PKP Cargo uzyskał wysoką ocenę ekspertów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Już na etapie aplikowania wykazał się on dość wysoką efektywnością ekonomiczną. Oznacza to, że przyniesie wysokie rezultaty społeczno-środowiskowe. Te rezultaty będą osiągnięte poprzez przeniesienie ładunków z dróg na kolej. Oczywiście taki projekt dla PKP Cargo oznacza wzmocnienie konkurencyjnej pozycji na rynku, podniesienie jakości świadczonych usług. Razem z drugim projektem, który uzyskał w tym samym konkursie dofinansowanie, zmienicie państwo obraz taboru towarowego jeżdżącego po Polsce – powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk, p.o. zastępcy dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Platformy serii Sggrs mają uniwersalny układ trzpieni, który umożliwia przewóz kontenerów w konfiguracji 4 x 20`, 2 x 40` i 2 x 30`. Nowoczesna konstrukcja wagonów pozwala na jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h. Są one zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), tj. TSI – WAG (wagony) oraz TSI – NOI (hałas), czyli spełniają normy „cichych” wagonów.
W ramach obecnego zadania PKP Cargo kupi również pięć lokomotyw wielosystemowych, także przeznaczonych do przewozów międzynarodowych, gdyż pozwalają na jazdę pociągów po liniach kolejowych w różnych krajach bez konieczności wymiany lokomotyw na granicach. Całkowita wartość projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych” przekracza 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł.
Jednocześnie PKP Cargo realizuje (od 2019 roku) pierwszy unijny kontrakt na zakup platform intermodalnych podpisany z Tatravagonką. Słowacka spółka do końca przyszłego roku dostarczy 936 platform o wartości prawie 367 mln zł (50 proc. to unijne dofinansowanie).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.