W pierwszej połowie stycznia nowy czeski rząd przedstawił priorytety programowe. Sporo miejsca poświęcono transportowi i kolei. Rządzący będą wspierać postępowania przetargowe, rozszerzać zasięg wspólnego biletu. Celem jest wzrost znaczenia transportu publicznego w przemieszczaniu się obywateli.
Nowy rząd Petra Fiali zamierza trzymać z Unią Europejską (choć wcześniej ODS – partia premiera, była umiarkowanie eurosceptyczna). W obszarze gospodarki celem jest także cięcie kosztów funkcjonowania państwa oraz inwestycje w odnawialne, bezemisyjne źródła energii. W opublikowanych programowych priorytetach rządu poświęcono sporo miejsca kolei i komunikacji publicznej, co bezpośrednio wiąże się z założeniami gospodarczymi.
Rząd zapowiedział organizowanie kolejnych przetargów na wykonywanie przewozów kolejowych o charakterze publicznym (takie usługi od grudnia 2019
realizuje już w Czechach np. prywatny RegioJet). Odnowa taboru kolejowego ma iść w parze z konkurencyjnością kolei, a odpowiednią pulę pieniędzy na nowy tabor będzie otrzymywał operator, który wygra przetarg ceną i zagwarantuje odpowiedni poziom usług.
Nowy czeski rząd zapowiedział także dalsze prace nad rozszerzeniem zasięgu jednego biletu OneTicket o zintegrowane systemy transportowe działające w regionach. Pasażer nie ma się zastanawiać nad wyborem najtańszej oferty, ma w prosty sposób dokonywać płatności za usługę. Zadanie to ma charakter priorytetowy i w konsekwencji ma doprowadzić do wzrostu liczby osób korzystających z transportu publicznego. Zapowiedziano też lepszą koordynację ruchu pociągów dotowanych przez państwo z tymi dotowanymi przez regiony, w takim znaczeniu, że pociągi pospieszne mają być lepiej wpisane w rozkłady jazdy na poziomie regionalnym i wspierać te usługi.
Ponadto podkreślono znaczenie liberalizacji rynku poprzez organizowanie przetargów, co ma przynieść państwu oszczędności a pasażerom zagwarantować usługę dobrej jakości. „Po 2023 r. państwo będzie zawierało kontrakty na usługi publiczne na kolei, głównie w trybie przetargów” – czytamy w deklaracji.
W kwestii konkretów – zapowiedziano intensyfikację prac nad budową kolei dużych prędkości. Jest to dla rządu priorytet. Oprócz tego zaplanowano modernizację 290 kilometrów istniejących linii, a także przebudowę dużych węzłów kolejowych w Pilźnie, Pardubicach i w Czeskiej Trzebowej. Znacznie ma się poprawić przepustowość węzła kolejowego w Pradze i Brnie. Przyspieszona ma zostać budowa linii kolejowej z głównego praskiego dworca do stołecznego lotniska.