NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Nowe czeskie priorytety na kolei. Więcej przetargów i jeden krajowy bilet

| Michał Szymajda 24.01.2022 2,1k

Nowe czeskie priorytety na kolei. Więcej przetargów i jeden krajowy bilet
Pociąg Leo Expressu z Pragi do Bohumina Fot. M. Szymajda
W pierwszej połowie stycznia nowy czeski rząd przedstawił priorytety programowe. Sporo miejsca poświęcono transportowi i kolei. Rządzący będą wspierać postępowania przetargowe, rozszerzać zasięg wspólnego biletu. Celem jest wzrost znaczenia transportu publicznego w przemieszczaniu się obywateli.
Nowy rząd Petra Fiali zamierza trzymać z Unią Europejską (choć wcześniej ODS – partia premiera, była umiarkowanie eurosceptyczna). W obszarze gospodarki celem jest także cięcie kosztów funkcjonowania państwa oraz inwestycje w odnawialne, bezemisyjne źródła energii. W opublikowanych programowych priorytetach rządu poświęcono sporo miejsca kolei i komunikacji publicznej, co bezpośrednio wiąże się z założeniami gospodarczymi.

Rząd zapowiedział organizowanie kolejnych przetargów na wykonywanie przewozów kolejowych o charakterze publicznym (takie usługi od grudnia 2019 realizuje już w Czechach np. prywatny RegioJet). Odnowa taboru kolejowego ma iść w parze z konkurencyjnością kolei, a odpowiednią pulę pieniędzy na nowy tabor będzie otrzymywał operator, który wygra przetarg ceną i zagwarantuje odpowiedni poziom usług.

Nowy czeski rząd zapowiedział także dalsze prace nad rozszerzeniem zasięgu jednego biletu OneTicket o zintegrowane systemy transportowe działające w regionach. Pasażer nie ma się zastanawiać nad wyborem najtańszej oferty, ma w prosty sposób dokonywać płatności za usługę. Zadanie to ma charakter priorytetowy i w konsekwencji ma doprowadzić do wzrostu liczby osób korzystających z transportu publicznego. Zapowiedziano też lepszą koordynację ruchu pociągów dotowanych przez państwo z tymi dotowanymi przez regiony, w takim znaczeniu, że pociągi pospieszne mają być lepiej wpisane w rozkłady jazdy na poziomie regionalnym i wspierać te usługi.

Ponadto podkreślono znaczenie liberalizacji rynku poprzez organizowanie przetargów, co ma przynieść państwu oszczędności a pasażerom zagwarantować usługę dobrej jakości. „Po 2023 r. państwo będzie zawierało kontrakty na usługi publiczne na kolei, głównie w trybie przetargów” – czytamy w deklaracji.

W kwestii konkretów – zapowiedziano intensyfikację prac nad budową kolei dużych prędkości. Jest to dla rządu priorytet. Oprócz tego zaplanowano modernizację 290 kilometrów istniejących linii, a także przebudowę dużych węzłów kolejowych w Pilźnie, Pardubicach i w Czeskiej Trzebowej. Znacznie ma się poprawić przepustowość węzła kolejowego w Pradze i Brnie. Przyspieszona ma zostać budowa linii kolejowej z głównego praskiego dworca do stołecznego lotniska.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5