NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wodór mniej opłacalny od hybryd bateryjnych?

| Roman Czubiński 09.11.2022 2,7k

Wodór mniej opłacalny od hybryd bateryjnych?
wiz. Siemens Mobility
Koszty życia kolejowych pojazdów wodorowych znacząco przewyższają tabor elektryczny – zarówno zasilany z sieci górnej, jak i hybrydowy. W 30-letnim okresie eksploatacji różnica może przekroczyć nawet 70% – to wyniki badań przeprowadzonych na lokalnej sieci kolejowej w Niemczech. Badania zleciło ministerstwo transportu niemieckiego landu Badenia-Wirtembergia.
Autorzy raportu (eksperci z firm Transport Technology Consult Karlsruhe i Komobile) przeanalizowali koszty obsługi łącznie 16 niezelektryfikowanych linii kolejowych pojazdami o trzech rodzajach napędu: wodorowym, elektrycznym z dodatkowym modułem bateryjnym (takich jak w zamówionych już 20 Siemensach Mireo) oraz zwykłymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, zasilanymi z sieci trakcyjnej (po elektryfikacji tras). Długość „cyklu życia” taboru określono jako 30 lat.

Dużo drożej niż elektryfikacja


Koszty napędu wodorowego (obejmujące m. in. zakup paliwa, budowę niezbędnej infrastruktury, utrzymanie i naprawy) okazały się najwyższe. W zakładanym okresie eksploatacji na pojazdy z ogniwami paliwowymi należałoby wydać 1,325 mld euro. Dla porównania – koszty wprowadzenia klasycznych EZT wyniosłyby 874 mln euro. Warto zaznaczyć, że w kwocie tej zmieściły się również wydatki na elektryfikację linii. Przewozy zespołami hybrydowo-bateryjnymi kosztowałyby 768 mln.

Wyniki te skłoniły władze landu do odrzucenia wodoru jako możliwej alternatywy dla trakcji spalinowej w bliskiej przyszłości. Dla siedmiu tras poddanych analizie zarekomendowano wprowadzenie taboru bateryjnego, pięć wytypowano do elektryfikacji (jednym z argumentów za takim rozwiązaniem była spójność sieci i możliwość łatwiejszego wyznaczania objazdów innych odcinków dla pociągów elektrycznych), przyszłości czterech pozostałych nie przesądzono. Badeńskie ministerstwo transportu deklaruje dążenie do jak najszybszego wycofania z ruchu pasażerskich pojazdów szynowych o napędzie spalinowym. Warto wspomnieć, że jeszcze w sierpniu bieżącego roku Badenia-Wirtembergia zawiązała wraz z Bawarią odpowiednik polskiej „doliny wodorowej”, mający wspierać rozpowszechnianie technologii wodorowych.

Wiele barier do pokonania


W opracowaniu wskazano też najważniejsze bariery dla rozpoczęcia eksploatacji taboru wodorowego. Stacji tankowania jest bardzo mało (nawet dla samochodów), a ich tworzenie wraz z towarzyszącą infrastrukturą jest drogie i skomplikowane. Same pojazdy są – w porównaniu ze swoimi bateryjnymi odpowiednikami – mało wydajne, a zasięg na jednym tankowaniu – stosunkowo mały. O wysokim koszcie paliwa wodorowego i związanych z nim „kosztach życia” – zarówno w Polsce, jak i za granicą – pisaliśmy już również na naszych łamach.

Członek i ekspert Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego Marcin Trzaska podkreślił na portalu LinkedIn, że wyliczeń tych nie należy ekstrapolować na całą niezelektryfikowaną sieć kolejową. Dla innych tras rezultaty mogą być odmienne. – Generalizowanie wyników i odnoszenie ich do innych stanów faktycznych jest raczej niewskazane, ale z pewnością każdy organizator transportu publicznego powinien sobie takie wyliczenia robić – pisze ekspert w komentarzu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5