Według sprawozdania grupy Newag, jeszcze w tym miesiącu spółka zamierza złożyć ofertę w postępowaniu ogłoszonym przez OBB Austria na dostawę 50 lokomotyw sześcioosiowych. Nowosądecki producent pozytywnie przeszedł proces prekwalifikacji.
Zamówienie austriackiego przewoźnika opiewa na w sumie 200 lokomotyw o prędkości maksymalnej 120 km/h wraz z usługą utrzymania i jest podzielone na trzy części.
Pierwsza część dotyczy dostawy lokomotyw "Standard" – czteroosiowych i wielosystemowych, o mocy 5,6 MW, przeznaczonych do obsługi ruchu krajowego (50) i międzynarodowego (pozostałe 50, w tym 25 mogących wjechać do Włoch). Mają być wyposażone w dodatkowy silnik spalinowy (last mile). Pierwsze 30 lokomotyw ma zostać dostarczonych w przyszłym roku. Pozostałe 70 sztuk to opcja zamówienia. Lokomotywy międzynarodowe poza Włochami mają być certyfikowane w ośmiu krajach, w tym w Polsce.
Dragon na "Super Cargo"
Druga część zamówienia dotyczy zakupu do 50 lokomotyw typu "Super Cargo West". Mają to być wielosystemowe lokomotywy bimodalne (hybrydowe) o mocy 5,6 MW w trakcji elektrycznej i 1,8 MW w trakcji spalinowej. Mogą mieć cztery lub sześć osi. Dostawy podstawowego zamówienia na 30 sztuk mają się zacząć w 2020 roku.
Trzecią część zamówienia nazwano "Super Cargo East" i dotyczy 50. sześcioosiowych lokomotyw 15 kV/25 kV z silnikiem "last mile" jako opcja. Mają być certyfikowane do przewozów w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. W Austrii będą kursować tylko na linii z Wiednia do granicy węgierskiej. Podstawowe zamówienie opiewa tylko na 10 sztuk, dostarczanych od roku 2017.
Oferty Newagu należy się najprawdopodobniej spodziewać właśnie w trzeciej części zamówienia, ponieważ wspomniane wymagania dotyczące certyfikacji są tu najmniejsze. W części "Super Cargo West" OBB wymaga certyfikacji również na Turcję, Chorwację, Słowację, Serbię i Czechy.
Ruch na rynku lokomotywNewag ma w tym roku zamiar kontynuować rozmowy z kilkoma przewoźnikami zainteresowanymi zakupem lokomotyw 4- i 6-osiowych. Do tego intensyfikuje proces dopuszczenia lokomotyw elektrycznych do eksploatacji na terenie kilku krajów europejskich.
Jak już informowaliśmy, nowosądecki producent realizuje
dostawy pięciu sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon dla Freightliner PL. Podpisał też w zeszłym roku
umowę na dostawę pięciu lokomotyw Grifin dla Lotos Kolej.
W 2015 roku Grupa Newag osiągnęła rekordowy wynik przychodów ze sprzedaży wynoszący 1,026 mld złotych. Więcej na ten temat
przeczytasz tutaj.