NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Newag, Pesa i FPS razem? Newag rozpoczął rozmowy z PFR

| Jakub Madrjas 24.11.2017 10,7k

Newag, Pesa i FPS razem? Newag rozpoczął rozmowy z PFR
Debiut giełdowy NewaguFot. RK
Newag zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju w zakresie ewentualnego przejęcia części udziałów – potwierdza spółka w raporcie giełdowym. Coraz częstsze są pogłoski o planie utworzenia powiązań pomiędzy polskimi producentami taboru a PFR.
Raport giełdowy jest bardzo stonowany. Jak czytamy, zarząd spółki podjął decyzję o rozpoczęciu przeglądu potencjalnych opcji strategicznych związanych z procesami konsolidacyjnymi sektora produkcji taboru kolejowego w Europie, ale na obecnym etapie spółka nie podjęła żadnych wiążących decyzji ani ustaleń w celu realizacji jakiejkolwiek opcji strategicznej.

W ramach tego przeglądu spółka zamierza prowadzić rozmowy z Polskim Funduszem Rozwoju wraz z jego podmiotami powiązanymi lub funduszami, których częścią portfela inwestycyjnego zarządza PFR. Rozmowy mają dotyczyć ewentualnego zaangażowania powyższych podmiotów w realizację wybranej opcji strategicznej, w tym poprzez pośrednie lub bezpośrednie zaangażowanie w spółkę, oraz ewentualnej współpracy.

Zarząd Newagu podkreśla, iż na dzień publikacji raportu żadne decyzje związane z wyborem konkretnej opcji nie zostały dotąd podjęte i nie ma pewności, czy taka decyzja zostanie podjęta w przyszłości. 

Trwa konsolidacja producentów taboru

Przywołana przez Newag konsolidacja europejskich producentów taboru jest faktem. Dyskutowali o niej wczoraj uczestnicy jednego z paneli Kongresu Kolejowego. Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski podczas debaty nie wykluczył scenariusza, w którym Polski Fundusz Rozwoju będzie posiadał udziały w FPS, Pesie i Newagu.

Dotąd informacje o ewentualnym zaangażowaniu PFR w przedsiębiorstwa produkujące tabor koncentrowały się na Pesie (FPS Cegielski już należy do państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu). Według zapisów umowy kredytowej z konsorcjum banków pod przewodnictwem PKO BP, bydgoski producent do marca musi znaleźć inwestora. Pesie zależy, by tym inwestorem był Polski Fundusz Rozwoju. Alternatywą wydają się spółki z Chin lub Hiszpanii.

Podczas środowej prezentacji pojazdów Feniks o konsolidację rynku producentów spytaliśmy wicepremiera Mateusza Morawieckiego. – Nie wypowiadam się na ten temat, ponieważ nie chciałbym wpływać na realia rynkowe – uciął wicepremier. – Pesa musi znaleźć inwestora, ale spółka ma zarząd i radę nadzorczą. Ja nie mieszam się w takie sprawy. Oczywiście sekunduję polskiemu rynkowi pojazdów szynowych, bo to bardzo ważna część naszej gospodarki – dodał Morawiecki.

Jakubas: Duży może więcej

Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 roku. Wcześniej jego właścicielem był znany inwestor Zbigniew Jakubas i związane z nim spółki. Wciąż zresztą jest on największym udziałowcem firmy – i nie mówi "nie" konsolidacji. – Duży zawsze może więcej. Kiedy kilka lat temu zaproponowałem połączenie Newagu z Pesą właściciel Pesy odrzucił taki pomysł – powiedział w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" (będzie ją można przeczytać już w najbliższym numerze, dostępnym na początku grudnia). 

– Jedyny wariant jaki widzę, który pozwalałby przeprowadzić taki projekt, to konsolidacja większej części rynku przy jednoczesnym zagwarantowaniu przez rząd ogłoszenia dużych zamówień na rynku polskim, aby w perspektywie kilku lat zapewnić firmom posiadającym tutaj wymagane doświadczenie opłacalną produkcję – dodał Jakubas. Co ciekawe, zarówno on, jak i powiązane z nim spółki w ostatnim czasie skupywały akcje firmy na giełdzie. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Nowy Sącz (231)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Nowy Sącz (231)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5