Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świdnica – Jedlina-Zdrój, czyli najcichsza reaktywacja linii kolejowej od lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W ubiegły weekend i bez większego rozgłosu pociągi ponownie pojechały górską linią ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Rewitalizacja trasy kosztowała ponad 130 mln złotych, ale przez najbliższe pół roku pociągi “spotkamy” tu tylko w weekendy. Od połowy grudnia pojadą tu już codziennie, a my wiemy jak ma wyglądać wstępny rozkład jazdy dla tego odcinka.

W sobotę, 24 czerwca, po ponad 20 latach pociągi pasażerskie ponownie przejechały linią kolejową pomiędzy Świdnicą a Jedliną-Zdrój. Wspomniany odcinek nosi obecnie numer 266 (dawniej 275) i został zrewitalizowany przez PKP PLK kosztem ponad 130 mln złotych, z czego znaczna większość pochodziła z regionalnej puli funduszy europejskich, a dokładniej z ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej. Reaktywacja przebiegła bez problemów, choć obyło się bez szumu medialnego, towarzyszącego chociażby powrotowi pociągów do Chocianowa czy Sobótki.

2,5 roku opóźnienia

Rewitalizacja, a właściwie odbudowa linii nr 266 trwała baaardzo długo. Dość powiedzieć, że zgodnie z pierwotnymi zamierzeniami pociągi miały pojechać trasą ze Świdnicy do Jedliny już w grudniu 2020 roku. Ostatecznie, po wielu przesunięciach terminów, na linii 266 ponownie kursują pociągi z pasażerami, choć na razie tylko… weekendowo.

Jak informowaliśmy już kilka tygodni temu, od 24 czerwca na trasie można skorzystać z trzech par połączeń w weekendy (po trzy w sobotę oraz niedzielę). Taki stan rzeczy ma się utrzymać aż do grudnia, a więc do momentu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów. Wtedy z Jedliny do Świdnicy mamy jeździć już codziennie.

7 par w dni robocze, w weekendy więcej

Zgodnie ze wstępnym rozkładem jazdy opublikowanym w internecie, od grudnia na zrewitalizowanym odcinku pojawi się 7 par pociągów w dni robocze (głównie w relacji Jaworzyna Śląska – Głuszyca), natomiast w weekendy pociągów ma być więcej, bowiem na trasę mają wyjeżdżać również 3 bezpośrednie pary pociągów do i z Wrocławia (niektóre w wydłużonej relacji do Kudowy-Zdrój).

– Oczywiście zapraszamy przedstawicieli lokalnych samorządów w obszarze aglomeracji wałbrzyskiej do partycypacji przy realizacji i w finansowaniu przewozów na tej linii – mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Jako przewoźnik operujący na tym obszarze przedstawimy im ofertę, dzięki której transport kolejowy w aglomeracji wałbrzyskiej będzie atrakcyjny dla jej mieszkańców – dodaje.

Z racji charakteru linii (brak sieci trakcyjnej), jest ona obsługiwana taborem spalinowym. W dniu debiutu szlak był obsługiwany przez pojazdy SA139 Link oraz SA134. Zgodnie z naszymi informacji frekwencja dopisała, a powrót kursów po ponad 30 latach budził spore emocje mieszkańców. Jak na razie jednak nie znamy jeszcze statystyk przewozowych z ubiegłego weekendu.

Inwestycja wciąż trwa

Powrót pociągów cieszy, choć cała inwestycja nie została jeszcze ostatecznie zakończona. Jak bowiem wynika z naszych nieoficjalnych informacji, na niektórych przejazdach kolejowo-drogowych wciąż nie działają urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (rogatki / sygnały dźwiękowe) przez co pociągi zwalniają tu do 20 km/h.

O wyjaśnienie tej kwestii poprosiliśmy PKP PLK, lecz do momentu publikacji tego tekstu nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Roman Czubiński 14 sierpnia 2025

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

W Góry Sowie i Wałbrzyskie już rok jeździmy pociągiem [zdjęcia]

Pasażer

W Góry Sowie i Wałbrzyskie już rok jeździmy pociągiem [zdjęcia]

inf pras. PKP PLK, oprac. ms 30 czerwca 2024

Kolejne opóźnienie w rewitalizacji linii do Jedliny-Zdroju

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Roman Czubiński 14 sierpnia 2025

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

W Góry Sowie i Wałbrzyskie już rok jeździmy pociągiem [zdjęcia]

Pasażer

W Góry Sowie i Wałbrzyskie już rok jeździmy pociągiem [zdjęcia]

inf pras. PKP PLK, oprac. ms 30 czerwca 2024

Kolejne opóźnienie w rewitalizacji linii do Jedliny-Zdroju

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij