Na stacji Kartuzy powstał nowy układ torowy, gotowe są konstrukcje dwóch przebudowanych peronów. Kończą się prace związane z nową łącznicą kolejową przez las. Jak idą prace związane z uruchomieniem stacji w Dzierżążnie i bajpasu kartuskiego?
Jak podaje PKP PLK, gotowe są konstrukcje obu przebudowanych peronów, na których prowadzone są prace wykończeniowe. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wsiąść do pociągów. Na peronach będzie nowe oświetlenie LED oraz nowa mała architektura (ławki, gabloty). Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie na perony. Stacja ma być gotowa do przyjęcia pociągów jeszcze w listopadzie. W tej chwili pociągi kończą bieg około 600 metrów na południe od stacji, przy skrzyżowaniu z ulicą Gdańską.
Od listopada ma działać również nowa mijanka w Dzierżążnie, gdzie działa już zbudowany od nowa peron. Stworzenie tu stacji ma poprawić przepustowość na trasie z Kartuz do Gdańska.
Nowa łącznica w Kartuzach przez las
Jak podaje PKP PLK, kończą się również prace nad nowym, 3-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Łącznica umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co ma skrócić czas podróży pociągów (zaledwie o około 5 minut minuty w stosunku do konieczności zmiany czoła bez budowy łącznicy). Taki manewr będzie mieć sens, jeśli województwo zamówi pociągi z Gdańska do Kościerzyny przez Kartuzy.
– Obecnie wykonawca kontynuuje prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. W sierpniu pozytywne próby obciążeniowe przeszły nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach – napisała PLK.
Powstanie jeszcze bajpas– Realizowane zadanie na linii z Kartuz do Glincza wraz z tzw. bajpasem kartuskim w kierunku Gdańska to przykład inwestycji, która zwiększy atrakcyjność kolei w ruchu regionalnym. Zadanie jest istotną częścią większego projektu modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Dzięki realizacji zadania linia nr 201 stanie się dostępniejsza dla podróżnych, a portowi w Gdyni umożliwi odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r.
Przed nami prace na najważniejszej, przebiegającej przez Kaszuby magistrali 201, dla której wszystkie wspomniane wcześniej linie są styczne. Jak zapewnia PKP PLK, realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na linii 201 powstanie dodatkowy tor na trasie od Maksymilianowa (czyli niemal od Bydgoszczy), docelowo cała linia do Gdyni będzie elektryfikowana. Trwa już próba wyłonienia wykonawców dla inwestycji w ramach dwóch zadań przetargowych.
Piszemy o tym tutaj.