Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Na razie przepustowość Małaszewicz jest wystarczająca. Problemem tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Na razie przepustowość Małaszewicz jest wystarczająca. Problemem tabor
Fot. Morfeusz120, youtube.pl
PKP Cargo przygotowuje się do modernizacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze. Dobiega końca wybór wykonawcy. Tymczasem Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, zwraca uwagę, że obecnie większy problem niż przepustowość Małaszewicz, stanowić może niewystarczająca liczba wagonów do przewozu kontenerów. Ale i na to spółka znalazła rozwiązanie.

Cargotor wskazało już najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze, ale sprawa została skierowana do KIO. Czekamy na rozstrzygnięcie. Cargotor to polski zarządca infrastruktury kolejowej, który wchodzi w skład holdingu PKP Cargo Logistics. W gestii spółki jest przede wszystkim zarząd nad zasadniczą częścią rejonu przeładunkowego Małaszewicze, na którą składa się około 170 km torów ze stacjami: Raniewo, Chotyłów, Małaszewicze Centralne, Małaszewicze Południowe, Kobylany, Bór, Zaborze, Wólka, Podsędków. To rejon o międzynarodowym znaczeniu gospodarczym, gdyż znajduje się blisko granicy z Białorusią. Zarządca chce w tym miejscu przebudować stacje przeładunkowe i dostosować infrastrukturę kolejową do wyższych parametrów.

Grupa PKP Cargo przyznaje, że Małaszewicze są jednym z najbardziej kluczowych terminali. Cargotor otrzymał zresztą unijne wsparcie w wysokości 3,2 mln euro na projekt ich modernizacji. – Powstały plany, które będą służyć dalszej rozbudowie, ale jak to będzie wyglądało, to musimy jeszcze poczekać na opracowania – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Na chwilę obecną przepustowość w Małaszewiczach jest wystarczająca. Ring torowy ma 18 km i zapewnia nam jeszcze cały czas swobodną obsługę na poziomie oczekiwań strony chińskiej – dodaje Libiszewski.

Pilniejszy tabor

Prezes PKP Cargo przyznaje, że istotniejszy niż przepustowość Małaszewicz, jest problem taborowy przewoźnika. Spółka nie posiada bowiem zbyt dużej liczby platform do przewozu kontenerów, które zaspokoiłyby potrzeby Chińczyków. Jednak prezes uspokaja, że przewoźnik testuje już rozwiązania mające zapewnić swobodny przewóz kontenerów. – W ostatnim kwartale 2016 roku spółka wykonała próbne przewozy kontenerów węglarkami. Jest to popularny sposób wykorzystywany we wszystkich krajach strefy wschodniej – wyjaśnia Libiszewski. Działanie to ma mieć charakter doraźny w sytuacjach awaryjnych, gdy przewóz będzie znacznie większy niż szacunki PKP Cargo.

– Podchodzimy do tego dość spokojnie. Chińczycy robią to powszechnie, gdyż często w ¾ długości składu kontenery jadą w węglarkach, a pozostałej na platformach. Nikomu to nie przeszkadza. Jest to normalna technologia, my ją oglądaliśmy w Chinach i przetestowaliśmy ją w Polsce. Jesteśmy gotowi, żeby w razie problemów taborowych zastosować to szerzej – mówi prezes PKP Cargo.

Spółka nie zdradza na razie zakładanego budżetu na modernizację Małaszewicz. – To będzie zależało od planu, który dopiero powstaje – podkreśla Libiszewski. Wskazuje, że powstaną 2-3 warianty mówiące, które rozwiązanie będzie najbardziej optymalne. – Żeby traktować inwestycję poważnie, to nie będą to kwoty 2-3 milionów, tylko większe – wskazuje. W ramach całej inwestycji planowane jest wykonanie dziewięciu projektów cząstkowych. W większości prace sprowadzają się do optymalizacji i przebudowy układów standardowych i szerokich torów, optymalizację srk, dobudowy zaplecza czy potencjału magazynowo-składowego dla bezpiecznego przechowywania materiałów eksploatacyjnych. O szczegółach projektu piszemy tutaj.

Problem z Łodzią

Małaszewicze są uznawane za jeden z dwóch strategicznych portów przeładunkowych w Polsce. Drugim istotnym miejscem, zdaniem Chińczyków jest Łódź, która w ostatnim czasie wzbudziła sporo emocji ze względu na działania Polskiej Agencji Mienia Wojskowego, która odmówiła sprzedaży działki pod terminal kontenerowy. Piszemy o tym tutaj.

– Jeżeli chodzi o PKP Cargo, to my dysponujemy siecią innych terminali w Polsce, takich jak Poznań, Gliwice oraz wiele innych, gdzie możemy te przeładunki wykonywać – przyznaje Libiszewski.

Dlaczego zatem Chińczykom tak bardzo zależy na Łodzi? – Strona chińska wykonała wiele lat temu w tym zakresie badania, na podstawie których powstały opracowania i wynikało z nich, że najbardziej istotnym miejscem w tej części Europy jest Łódź – wskazuje prezes PKP Cargo. Jak dodaje, spółka nie może więc do końca ignorować tego faktu. – Delegacje chińskie podczas wizyt w Polsce podkreślają, że są one najbardziej zainteresowane dwoma miejscami, czyli Małaszewiczami i Łodzią. Niewątpliwie nie możemy tego faktu omijać i udawać, że go nie ma – dodaje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

Infrastruktura

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

inf. pras. oprac. jm 11 maja 2020

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

Infrastruktura

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 11 października 2017

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

Infrastruktura

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

inf. pras. oprac. jm 11 maja 2020

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

Infrastruktura

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 11 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5