Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydało specjalne oświadczenie, w którym przyznaje, że problemy związane z budową podziemnego dworca Łódź Fabryczna mogą spowodować przesunięcie terminu oddania inwestycji, zapewniając jednocześnie, że finansowanie inwestycji nie jest zagrożone.
Jak już informowaliśmy, generalny wykonawca budowy Dworca Łódź Fabryczna potwierdził niedawno, że trwają rozmowy z zamawiającym PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w związku z anomalią geologiczną na styku dwóch inwestycji: Lot B1 i Lot B2. „Rozmowy nie zostały jeszcze zakończone i dlatego dla dobra całego projektu, na tym etapie nie podajemy szczegółów. Pragniemy jednak podkreślić, że z uwagi na planowane dofinansowanie ze środków z UE, robimy wszystko, by prace zakończyć i projekt rozliczyć do końca 2015 r.” – czytamy w komunikacie wykonawcy.
Do tych informacji odniósł się również resort transportu. „Zakończenie budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna zaplanowano na 28 lutego 2015 r. Jednak w trakcie prowadzonych prac natrafiono na trudności realizacyjne, które dotyczą warunków hydrogeologicznych i mają charakter obiektywny. Mogą one lecz nie muszą, spowodować przesunięcie terminu oddania podziemnego dworca Łódź Fabryczna do użytku. Obecnie zamawiający wraz z wykonawcą opracowują takie modyfikacje rozwiązania technicznego i harmonogramu, które mają na celu terminową realizację kontraktu” – informuje MTBiGM w specjalnym oświadczeniu.
„Projekt budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Łodzi, ale także Warszawy i centralnej Polski. Z tego względu MTBIGM traktuje tę inwestycję jako priorytetową. Szczegółowe analizy wykazały, że projekt obciążony jest jednak ryzykiem wydłużenia realizacji, a w związku z tym potencjalnymi trudnościami z rozliczeniem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Ponieważ kontrakt na realizację tego projektu został zawarty, a roboty są zaawansowane, w celu minimalizacji ryzyka zabezpieczono finansowanie tego zadania w całości ze środków krajowych. Dlatego obecnie finansowanie inwestycji nie jest w żaden sposób zagrożone. Projekt będzie dokończony ze środków unijnych albo krajowych” – dodaje resort.