Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pracuje nad aktualizacją rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Projekt trafił do uzgodnień międzyresortowych.
Dotychczasowe przepisy nie były nowelizowane od momentu ich opracowania w 1998 r. Konieczność zmian wynika z członkostwa Polski w Unii Europejskiej oraz przede wszystkim obowiązywania dyrektywy o interoperacyjności kolei (TSI) z 2007 r. Nasze rozporządzenie w kilku aspektach jest wciąż rozbieżne i niezgodne z przepisami unijnymi. Tymczasem proces legislacyjny jest mocno spóźniony – akty prawa krajowego powinny zostać dostosowane do 19 lipca 2010 r.
Projekt nowelizacji dostosowuje przepisy do aktualnego stanu wiedzy technicznej, współcześnie dostępnych rozwiązań oraz prawodawstwa unijnego. W kwietniu br. dokument został skierowany do uzgodnień międzyresortowych. – Przygotowywane jest stanowisko MTBiGM do uwag zgłoszonych przez inne resorty, instytucje i organizacje – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa.
Według wcześniejszych deklaracji Ministerstwa prace legislacyjne miały zakończyć się na przełomie marca i kwietnia br., jednak tego terminu nie udało się dotrzymać. – Ze względu na trudny i długotrwały proces uzgodnień, odmienne często stanowiska stron biorących w nich udział, MTBiGM musi wypracować rozwiązanie stanowiące kompromis między oczekiwaniami uczestników uzgodnień międzyresortowych a możliwością ich realizacji. Z tego względu termin wydania rozporządzenia i jego notyfikacji w Komisji Europejskiej zostanie przesunięty – wyjaśnia Karpiński. Kiedy można spodziewać się zmiany przepisów? – Resort dokłada jednak starań, aby prace nad rozporządzeniem zakończyły się jak najszybciej, w terminie umożliwiającym jego notyfikację i wydanie jeszcze w tym roku – deklaruje Mikołaj Karpiński.