NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać

| Jakub Madrjas 22.11.2017 6,9k

Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Fot. JM, Rynek Kolejowy
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać
– Nowy tabor jest dwu- lub trzykrotnie droższy niż zmodernizowany, a na razie Przewozy Regionalne obowiązuje ścisła dyscyplina finansowa. Z drugiej strony, Feniks to dzieło polskich inżynierów, zbudowany w 80 proc. z polskich podzespołów – wyjaśnia zasadność dzierżawy zmodernizowanych EN57 wicepremier Mateusz Morawiecki.
Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki był dziś gościem uroczystości oficjalnego przekazania pierwszych zmodernizowanych pojazdów EN57FPS „Feniks” spółce Przewozy Regionalne. Przede wszystkim podkreślał, że zamówienie zrealizowało polskie konsorcjum – Fabryki Pojazdów Szynowych „Cegielski” i Polskiego Taboru Szynowego, należących do grupy Agencji Rozwoju Przemysłu (podobnie jak PR).

Unijny miecz Damoklesa nad głową PR

Aktualnie realizowane kontrakty na zakup i modernizację jednostek to ostatnie inwestycje, jakie będą do końca przyszłego roku realizować Przewozy Regionalne – Wymiana taboru to proces, na który trzeba poczekać kilka lat. Bierze się to z ciężkiego niedoinwestowania spółki w poprzednich latach. Do tego nad spółką wisi miecz Damoklesa, w postaci unijnych procedur dotyczących pomocy publicznej – tłumaczył wicepremier, porównując sytuację w PR do LOT–u. – Obie firmy zastaliśmy z ogromnymi długami po poprzednikach – i obu im udało się stopniowo wyjść z kłopotów – podkreślił.

– Można dużo mówić o zakupach pociągów dalekobieżnych, ale to PolRegio codziennie przewozi największą liczbę pasażerów do pracy i szkoły. Cieszą mnie sukcesy PolRegio i widok zmodernizowanych pojazdów. To pokazuje, że gospodarka kręci się we właściwym kierunku. Mam nadzieję, że FPS Cegielski, który zmodernizował pojazdy, zyska trzecie życie – powiedział Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów.

Wicepremier powiedział, że sama stacja Warszawa Wschodnia, na której odbyła się uroczystość, powstała dzięki dobrej współpracy przedsiębiorczości i sektora bankowego. – Jak widać, odnajdujemy szereg sposobów na realizację zamówień przez polskie przedsiębiorstwa. I to jest ważne, bo zamówienie z zagranicy to najprostsza rzecz; najtrudniej zrobić coś swojego – jak niegdyś Hipolit Cegielski – powiedział Mateusz Morawiecki.

Modernizacja najtańszą opcją podczas restrukturyzacji

Czy modernizacja jednostek jest zgodna z programem Luxtorpeda 2.0? Jak wyjaśnia Morawiecki, nowy tabor jest dwu- lub trzykrotnie droższy niż zmodernizowany, a na razie spółkę Przewozy Regionalne obowiązuje ścisła dyscyplina finansowa z powodu trwającej restrukturyzacji oraz udzielenia jej w poprzednich latach pomocy publicznej. – Tak jest w życiu, że trzeba dokonywać wyborów w oparciu o posiadane finanse – stwierdził. Jego zdaniem, najważniejsze dla pasażerów są: punktualność, cena biletu oraz komfort podróży, co można zapewnić również zmodernizowanymi jednostkami.

Wicepremier zaznaczył też, że Feniks to dzieło polskich inżynierów oraz, że został zbudowany w 80 proc. z polskich podzespołów. Jak zdradził, na pokładzie producent będzie zbierał opinie pasażerów, które wykorzysta w kolejnych projektach. Ucieszyła go również informacja podana prezesa FPS Huberta Stępniewicza, że trwające od kilku miesięcy jazdy próbne w województwie wielkopolskim odbyły się praktycznie bezawaryjnie. – To bardzo ważne szczególnie w kontekście modernizacji szlaków, która powoduje duże utrudnienia dla pasażerów. Nie chcemy, żeby doszły do nich awarie taboru – podsumował.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5