NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Intercity zleci polskim fabrykom opracowanie ezt i push–pull na 230 km/h?

| Jakub Madrjas 06.12.2017 434

Intercity zleci polskim fabrykom opracowanie ezt i push–pull na 230 km/h?
wiz. Pesa/PKP IC
Podczas dzisiejszego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury Andrzej Bittel podał szczegóły planowanych dla PKP Intercity zamówień w ramach mechanizmu Partnerstwa Innowacyjnego. Chodzi o pojazdy o prędkości 160–230 km/h dla ruchu międzynarodowego: ezt-y i zestawy push–pull.
O tym, że w ramach nowego mechanizmu Partnerstwa Innowacyjnego pojazdy ma zamawiać PKP Intercity, „Rynek Kolejowy” informował jako pierwszy. We wrześniu, gdy rozmawialiśmy na ten temat z wiceminister rozwoju Jadwigą Emilewicz, nie poznaliśmy jeszcze żadnych szczegółów. Podał je dziś (6 grudnia) wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury.

Jak podkreślił Bittel w wypowiedzi dotyczącej partnerstwa innowacyjnego, jest to zupełnie nowy mechanizm, niestosowany jeszcze szeroko w Europie. Polska jest jednym z testerów tego rozwiązania prawnego, które pozwala finansować badania nad produktami z gwarancją zamówień dużych partii, jeśli produkt spełni wymagania.

Tabor na 230 km/h dla Europy Środkowej

Jak poinformował, PKP Intercity ma rozważyć realizację dwóch lub trzech projektów w ramach Partnerstwa Innowacyjnego: wielkopojemnych (min. 120 miejsc) wagonów piętrowych do składów push–pull, wyposażonych w ETCS, wielosystemowych, czteroosiowych lokomotyw do ich prowadzenia, a także elektrycznych zespołów trakcyjnych o pojemności 400 miejsc. Wszystkie wymienione pojazdy ma cechować rozwijanie prędkości do 230 km/h, zgodność z TSI i dopuszczenie do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Czechach i Austrii. – Takich pojazdów nie ma obecnie na rynku. Produkt będzie posiadał cechy idealne zarówno dla przewoźnika, jak i na eksport – podkreślił Bittel.

– Myślę, że taki ezt jest nam potrzebny, push–pull trochę mniej – ocenił wiceminister. – Chcemy w ramach programu Luxtorpeda doprowadzić do sytuacji, w których będą realizowane długie serie – dodał. Andrzej Bittel podał też nowe uzasadnienie dla obniżenia prędkości planowanej w Polsce linii kolei dużych prędkości z 350 do 250 km/h. Z jednej strony chodzi o możliwość wykorzystania maksymalnej prędkości posiadanych pociągów Pendolino, a z drugiej – możliwość budowy takiego taboru przez polskich producentów.

Cztery etapy realizacji, osiem lat

Aleksander Wołowiec, menadżer programu Luxtorpeda 2.0 w Polskim Funduszu Rozwoju uzupełnił, że na opracowanie nowego typu taboru producenci potrzebują od 8 do 10 lat. – W dojrzałych środowiskach technologicznych ten czas jest skrócony do 5 lat – tak było w przypadku tunelu Gotarda – przyznał.

Jak poinformował, pierwszym etapem realizacji zamówień będzie dialog technologiczny, a drugi etap pozwoli na przygotowanie koncepcji technicznej. Kolejny etap to produkcja prototypu. – Wszystkie są opłacane – producent nie ponosi ryzyka – podkreślił, dodając, że dzięki temu zamawiający ma pełną kontrolę nad procesem; obecnie jest on związany zapisami specyfikacji zamówienia. Ostatni etap to jazda obserwowana i wyłonienie ostatecznego wykonawcy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5