Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mołdawia naprawi linie kolejowe do Ukrainy za pieniądze z Unii i EBOiR

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mołdawia naprawi linie kolejowe do Ukrainy za pieniądze z Unii i EBOiR
Fot. M. SzymajdaDalekobieżny pociąg z Moskwy na stacji Kiszyniów (zdjęcie archiwalne)
Pieniądze z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju pozwolą na zakup materiałów potrzebnych do remontu dwóch linii kolejowych łączących Mołdawię z Ukrainą. Pomoże też Unia Europejska.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju poinformował, że przekaże pieniądze potrzebne na naprawę i modernizację dwóch linii kolejowych. Chodzi o linię Valcinets - Bielce – Ungheni, prowadzącej od ukraińsko-mołdawskiej granicy na północy kraju do granicy mołdawsko-rumuńskiej pod Jassami, oraz krótszego odcinka Kiszyniów – Cainari. Ta ostatnia stacja to węzeł kolejowy, skąd już niedaleko koleją do innego węzła w Besarabce, na granicy mołdawsko-ukraińskiej. To też fragment linii prowadzącej do portu rzecznego w Gałaczu.

W opisie projektu napisano, że ma on wpłynąć na rozwój mołdawskiej ekonomii, poprawić jej potencjał logistyczny, wpływać na dekarbonizację i wzmocnić korytarz kolejowy północ – południe. Zaznaczono jednak przede wszystkim cele konkretne: wzmocnienie możliwości transportu kolejowego z Ukrainy do Unii Europejskiej przez Mołdawię. Po naprawionych torach z Podola będzie można transportować głównie zboża do portu w rumuńskiej Konstancy i Gałaczu.

EBOiR udziela pożyczki w wysokości łącznie 23 milionów euro. Unia Europejska z kolei przekazuje Mołdawii grant na realizacje remontu w wysokości 20 milionów euro. Kwotą 28 milionów euro inwestycja zostanie wsparta z funduszy własnych rządu Mołdawii. Beneficjentem będą Koleje Mołdawskie (CFM). Łącznie inwestycja ma mieć wartość 71 milionów euro.

Czas pokaże, czy realizowana już w tym roku inwestycja wpłynie na ożywienie także ruchu pasażerskiego, który odbywa się w Mołdawii w sposób szczątkowy. Jednym z nielicznych pociągów pasażerskich w kraju jest międzynarodowy skład Kijów – Kiszyniów, reaktywowany przez Koleje Ukraińskie we współpracy z Mołdawianami. Poza tym kursują regionalne pociągi do Ungheni i Jassów (w Rumunii) oraz nocny pospieszny do Bukaresztu.

Warto zaznaczyć, że w pobliżu południowych granic kraju Koleje Mołdawskie zrealizowały już niewielkie inwestycje poprawiające stan torowisk. Miały one miejsce głównie w okolicach stacji Besarabka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5