NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

Modła: Zlikwidowanie mijanki ma negatywne konsekwencje

| Kasper Fiszer 26.05.2020 147

Modła: Zlikwidowanie mijanki ma negatywne konsekwencje
Mijanka w Rokitkachfot. Putinos92, domena publiczna
Likwidacja mijanki Modła na trasie łączącej Legnicę z Żaganiem skończyła się trudnościami w optymalizacji rozkładu jazdy pociągów regionalnych (i, od niedawna, także dalekobieżnych). Niemal co trzeci kurs musi oczekiwać w Rokitkach lub Lesznie Górnym na zwolnienie długiego na przeszło 20 km szlaku. Czy jest szansa na odtworzenie dawnej infrastruktury?
Wczoraj opisywaliśmy na naszych łamach kwestię obsługi ciągu z Żagania do Legnicy. Odsuwanie w czasie remontu lubuskiego odcinka linii nr 275 powoduje, że pociągi kursują tam z prędkościami niższymi, niż byłoby to możliwe po przeprowadzeniu modernizacji tej ważnej dla mieszkańców Żagania i Żar trasy. Nie jest to jednak jedyna przyczyna wydłużenia czasu podróży na Dolny Śląsk.

Likwidacja infrastruktury musi mieć wpływ na rozkłąd jazdy

Na odcinku Miłkowice – Żagań linia ma charakter jednotorowy. Możliwość mijania się pociągów istnieje w Rokitkach i w Lesznie Górnym. Do niedawna mijanek było jednak więcej. – W 2014 r. zlikwidowana została mijanka w Modłej – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dzieliła ona długi odcinek Rokitki – Leszno Górne (24 km) na dwa krótsze – siedmio- i siedemnastokilometrowy. Wydłużenie szlaku znacząco ogranicza możliwości konstruowania atrakcyjnego rozkładu jazdy, bo biorąc pod uwagę maksymalną dopuszczalną na odcinku prędkość 80 km/godz., należy stwierdzić, że pociągi mogą być wyprawiane w trasę nie częściej niż co niecałe 20 minut. To realny problem, bo zdarza się, że pasażerowie muszą czekać, aż na stację dojedzie pociąg z przeciwka, i to nie tylko w sytuacji awarii czy opóźnień.

Na razie nie ma konkretnych planów odbudowy, ale...

– Odcinkiem Rokitki – Leszno Górne kursuje 14 pociągów na dobę. Rozkład jazdy przygotowywany jest z optymalnym wykorzystaniem istniejącej infrastruktury – zapewnia nasz rozmówca. Mimo to przyznaje on, że w przypadku czterech kursów zaplanowane zostały dłuższe postoje. Z potencjalnie możliwym do uniknięcia w praypadku braku likwidacji mijanki wydłużeniem czasu podróży mamy więc do czynienia w niemal co trzecim przypadku!

Czy jest szansa, by zarządca infrastruktury odbudował rozebrany tor dodatkowy? – Obecnie nie planuje się prac w tej lokalizacji – mówi Radosław Śledziński. Dodaje jednak, że PKP PLK analizują możliwość przeprowadzenia inwestycji w ramach przyszłej perspektywy budżetowej UE. Liczba zakwalifikowanych do przeprowadzenia przedsięwzięć będzie jednak zależna m.in. od wysokości dostępnych środków.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

Linia 275 (5)
(496)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

Linia 275 (5)
(496)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2020
NUMER 05/2020
W majowym raporcie poruszamy najgorętszy obecnie temat związany z transportem szynowym w czasie pandemii. Zastanawiamy się, jak szalejąca epidemia wpłynęła na koleje w regionach, w całym kraju a także za granicą. Przyglądamy się, w jaki sposób kolej pomagała w akcji #LOTdoDomu. Ponadto, analizujemy scenariusze wyjścia kolei z kryzysu, pochylamy się nad przyszłością całej branży po powrocie do normalności.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5