Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja linii Kutno – Płock – Sierpc niepewna [AKTUALIZACJA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja linii Kutno – Płock – Sierpc niepewna [AKTUALIZACJA]
fot. Tadeusz Mieczyński/PKP PLK
Czy zapowiadana przebudowa trasy z Kutna do Sierpca dojdzie do skutku? Na razie zarządca infrastruktury nie znalazł środków na ważną dla kolejowej obsługi Płocka inwestycję. Nie jest zatem pewna także budowa towarowej obwodnicy miasta.

W ubiegłym roku zapowiadaliśmy na naszych łamach modernizację międzywojewódzkiej linii 33 Kutno – Brodnica na odcinku Kutno – Sierpc. Przedsięwzięcie miało w założeniach ułatwić obsługę Płocka, gdzie znajduje się duża rafineria Orlenu będąca znaczącym generatorem ruchu towarowego. Jego usprawnieniu służyć miałaby częściowa dobudowa drugiego toru w kierunku Kutna czy budowa nowych łącznic prowadzących do linii 3 (magistrala Poznań – Warszawa) i 18 (wylot z Kutna w kierunku Torunia).

Nie ma środków na nowe łącznice i obwodnicę

Ważnym elementem zadania miała być też budowa towarowej obwodnicy Płocka. Zwiększyłoby to przepustowość trasy i zapewniło separację przewozów pasażerskich i towarowych na kluczowym fragmencie. Składy obsługujące rafinerię mogłyby bowiem ominąć stację Płock i zostać skierowane bezpośrednio do Płocka Trzepowa. Wciąż nie jest jednak pewne, czy zarysowane wówczas przez zarządcę infrastruktury plany doczekają się realizacji.

– W Krajowym Programie Kolejowym do roku 2030 z perspektywą do roku 2032 znajduje się projekt pod nazwą "Modernizacja linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc" – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jednocześnie dodaje, że przedsięwzięcie jest ujęte na liście rezerwowej. Obecnie nie ma bowiem zagwarantowanego finansowania wielomilionowej inwestycji.

Nie ma nawet orientacyjnego harmonogramu

– Wobec tego niemożliwe jest jednoznaczne wskazanie terminu realizacji – zaznacza nasz rozmówca. Mimo to spółka nie zaniechała przygotowań do inwestycji i wciąż prowadzi w tym kierunku prace. PLK nie wskazały jednak potencjalnego źródła możliwych do pozyskania środków zewnętrznych.

Przypomnijmy, że o niewystarczającej przepustowości linii 33 mówili ostatnio nie tylko przewoźnicy towarowi, obsługujący zwłaszcza zakłady Orlenu. Na potrzebę przeprowadzenia inwestycji wskazywały też Koleje Mazowieckie. Regionalny operator twierdzi, że rozwój jego oferty jest ograniczony poprzez możliwości techniczne północnego odcinka Płock Trzepowo – Sierpc (brak elektryfikacji).

Malepszak: Myślmy realnie, nie życzeniowo

Już po publikacji tego tekstu otrzymaliśmy komentarz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. – W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z bardzo życzeniowym myśleniem dotyczącym infrastruktury kolejowej, które nie było oparte na rzetelnym rozpoznaniu jej faktycznego stanu i dopasowania działań do faktycznych potrzeb na danych liniach. Takie myślenie skutkowało wpisywaniem do planów inwestycyjnych praktycznie całej sieci kolejowej i swobodnym określaniem nakładów modernizacyjnych na poziomie np. 300 miliardów złotych. Zdecydowana większość takich pomysłów była oczywiście na liście rezerwowej bez zapewnionych środków na dużą inwestycję i to dotyczy także trasy Kutno – Płock – Sierpc – twierdzi Malepszak.

Jak przekonuje, odcinek Kutno – Płock już dziś jest w dobrym stanie technicznym. – W przyszłym roku planujemy dodatkowe prace, które skrócą czas przejazdu na tym odcinku. W 2027 r. mamy zaplanowane prace na odcinku Płock – Sierpc dla wymiany zużytych elementów infrastruktury i poprawy przepustowości. Zakres tych prac jest dopasowany do potrzeb tej infrastruktury i przewozów, jakie planują przewoźnicy – zapewnia.

– Kluczem do dobrego i efektywnego rozwoju infrastruktury i jej parametrów jest podejście praktykowane przez najlepsze koleje europejskie. To dopasowanie do potrzeb, to odpowiedni stan infrastruktury linii lokalnych, to modernizacje głównych ciągów kolejowych o dużym ruchu, to budowa za miliardy złotych nowych linii kolejowych dla uzyskiwania efektów, które nie są możliwe poprzez działania na istniejących liniach. Takim działaniem dla zupełnie nowych efektów ma być budowa CMK Północ na odcinku CPK – Płock – Włocławek dla obsługi Płocka w czasie 45 minut z Warszawy – podsumowuje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nasielsk – Sierpc na razie bez elektryfikacji

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Zobacz również:

MI: Elektryfikacja trasy z Płocka na północ nie przed 2032 r.

Infrastruktura

MI: Elektryfikacja trasy z Płocka na północ nie przed 2032 r.

Kasper Fiszer 02 stycznia 2025

Orlen za elektryfikacją linii 33 w kierunku Sierpca

Infrastruktura

Z Warszawy do Płocka nieco szybciej, ale tylko w weekendy

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Nasielsk – Sierpc na razie bez elektryfikacji

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Zobacz również:

MI: Elektryfikacja trasy z Płocka na północ nie przed 2032 r.

Infrastruktura

MI: Elektryfikacja trasy z Płocka na północ nie przed 2032 r.

Kasper Fiszer 02 stycznia 2025

Orlen za elektryfikacją linii 33 w kierunku Sierpca

Infrastruktura

Z Warszawy do Płocka nieco szybciej, ale tylko w weekendy

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5