Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja linii Budapeszt - Belgrad na węgierskim odcinku ma chińskie finansowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja linii Budapeszt - Belgrad na węgierskim odcinku ma chińskie finansowanie
Fot. Flickr/Schnitzel_bankZdjęcie ilustracyjne
Po wielu perturbacjach w końcu udało się ustalić finansowanie dla modernizacji węgierskiego odcinka linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. W 85% będzie pochodzić z chińskich banków.

O porozumieniu między węgierskim rządem a chińskim EximBankiem szef resortu finansów Mihály Varga poinformował 24 kwietnia. Zgodnie z umową chiński bank zagwarantuje pożyczkę, która pokryje 85% kosztów inwestycji, natomiast 15% będzie pokryte za środków budżetowych państwa. Obecnie szacuje się, że inwestycja na Węgrzech będzie kosztować od około 1,7 do nawet 3 mld euro. 

Co istotne, w czerwcu 2019 roku podpisano już kontrakt na modernizację 150-kilometrowego odcinka linii od Budapesztu do przygranicznej stacji Kelebia, z konsorcjum utworzonym przez węgierską spółkę RM International (lider, który zajmie się 50% prac) i dwie chińskie spółki budowlane. Kontrakt wart jest nieco mniej niż 1,7 mld euro, więc rząd, gwarantując sobie wyższą pożyczkę, zdaje sobie sprawę z możliwości wzrostu kosztów budowy. W kontrakcie z 2019 roku zapisano, że prace nie rozpoczną się do czasu zagwarantowania finansowania. Rozmowy w tej sprawie trwały aż do teraz, ze względu na kontrowersje prawne dotyczące tego, czy tak duży projekt, realizowany w państwie należącym do Unii, może być finansowany przez instytucje spoza UE. Warto jednak zaznaczyć, że Serbia - partner projektu - nie jest członkiem Unii Europejskiej i z tego powodu wspólny z Węgrami projekt łatwiej jest jej realizować w porozumieniu z Chinami.

Na węgierskim odcinku linii dobudowany będzie na całej długości drugi tor, a oba będą przygotowane do osiągania prędkości 160 km/h. Pojawię się system ERTMS poziomu 2. Na trasie zmodernizowane zostaną, lub zbudowane od podstaw, przystanki i stacje.

Cała linia Budapeszt – Belgrad liczy 370 kilometrów. Na serbskim odcinku, który również budowany jest przez Chińczyków i za chińskie pieniądze, prace są prowadzone od końca 2017 roku i są już zaawansowane. Mają się zakończyć w grudniu 2022 roku. Cała linia, także na odcinku węgierskim, ma być zmodernizowana do końca 2025 roku. Czas przejazdu między stolicami ma wynieść wówczas 3 i pół godziny. Obecnie taka podróż potrafi trwać nawet 8 godzin.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Zintegrowany transport

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Infrastruktura

Koleje Węgierskie pokazały nowe wagony klasy 1. [zdjęcia, film]

Tabor i technika

Węgierski MAV kupuje piętrowe zestawy Kiss od Stadlera

Tabor i technika

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Zintegrowany transport

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Infrastruktura

Koleje Węgierskie pokazały nowe wagony klasy 1. [zdjęcia, film]

Tabor i technika

Węgierski MAV kupuje piętrowe zestawy Kiss od Stadlera

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5