„Bezpodsypkowe konstrukcje nawierzchni szynowych firmy Tines – charakterystyka, montaż, eksploatacja”, to temat warsztatów szkoleniowych, które odbyły się 14 maja w Centrum Mechatroniki, Biomechaniki i Nanoinżynierii Politechniki Poznańskiej.
W pierwszej części spotkania przedstawione zostały w sposób kompleksowy systemy w technologii Tines, ich specyfikacja techniczna oraz zastosowanie na wybranych realizacjach w Polsce oraz w Europie Środkowo – Wschodniej i Azji Centralnej. Po części teoretycznej blisko 100 osobowa grupa studentów uczestniczyła w montażu przekazanego do badań naukowych modelowego odcinka torowiska, wykonanego w systemie ERS w hali laboratoryjnej Politechniki Poznańskiej.
„W laboratorium Budowy i Diagnostyki Pojazdów Zakładu Pojazdów Szynowych Politechniki Poznańskiej, dzięki współpracy z firmą Tines powstało modelowe stanowisko badawcze dynamiki infrastruktury torowej w postaci odcinka torowiska wykonanego w technologii szyn w otulinie Edilon Corckelast Ers. Stanowisko umożliwi zmianę obciążenia statycznego szyn przez wymuszenie siłownikiem hydraulicznym symulującym rzeczywiste odciążenie toru pojazdem. W ten sposób będzie możliwe wykonywanie badań dynamicznych opartych o test impulsowy przy różnych obciążeniach szyn. Tym samym zostanie opracowana charakterystyka dynamiczna ustroju toru opisująca możliwości zastosowanej technologii w zakresie podwyższania tłumienia, a także przeciwdziałania propagacji drgań do gruntu. Badaniom drganiowym będą również towarzyszyły badania akustyczne ukierunkowane na możliwość wpływania na kształtowanie klimatu akustycznego wokół torowisk, przez zastosowanie technologii szyny w otulinie oferowanej przez firmę Tines. Szczególnym badaniom będzie poddana zmiana charakterystyk podatności wibroakustycznej całego ustroju torowego w funkcji obciążenia statycznego w kierunku ewolucji jakości dźwięku. Dzięki współpracy Politechniki Poznańskiej z firmą Tines udało się wdrożyć zasadę synergii w działaniach rynkowych przemysłu oraz wykorzystać potencjał badawczy poznańskiej Uczelni.” – wyjaśnia prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski, Dziekan Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej. „Technologia budowy infrastruktury torowej, tak kolejowej jak i tramwajowej, determinuje poziom drgań i hałasu generowanego przez pojazdy szynowe. Problem ten jest szczególnie widoczny w miastach, gdzie efekty wibroakustyczne przejeżdżającego pojazdu szynowego przekładają się bezpośrednio na poziom życia mieszkańców oraz trwałość budynków usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych i tramwajowych. Minimalizowanie propagacji drgań oraz generowania dźwięków gruntowych wymaga opracowania i wykorzystania technologii wyciszenia u źródła” – kontynuuje prof. Franciszek Tomaszewski.
Współpraca pomiędzy Zakładem Pojazdów Szynowych z Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej, a polskim producentem elementów nawierzchni infrastruktury komunikacyjnej zainicjowana jeszcze podczas targów Trako 2011, stanowi początek współdziałania w zakresie minimalizacji negatywnego oddziaływania środków transportu szynowego na środowisko, zarówno w zakresie lekkich pojazdów szynowych typu tramwaj, jak i taboru kolejowego oraz metra. Montaż modelowego torowiska pozwoli na zbadanie pomiaru drgań ogólnych i para – sejsmicznych oraz hałasu, a także przeanalizowanie dynamiki szyn po zastosowaniu technologii Tines.
„Rozwój każdej dziedziny oparty jest na pomyśle. Jednak jego wdrażanie związane jest z wieloetapowym procesem, wymagającym współpracy dwóch światów: nauki i biznesu. Niezbędnym elementem rozwoju każdej nowej technologii jest prowadzenie badań naukowych. Obecnie wartość nauki jest doceniana przez przedsiębiorców zaangażowanych w nowatorskie projekty stymulujące wzrost gospodarczy, a ich świadomość idzie w parze z realnym wsparciem biznesu ze strony środowiska nauki. Połączenie tych dwóch elementów intensyfikuje rozwój innowacyjnej gospodarki wpływając bezpośrednio na postęp cywilizacyjny. Nasza strategia oparta na współczesnym modelu współdziałania wiedzy i biznesu pozwala wdrażać do produkcji i stosować w praktyce nowoczesne rozwiązania dla budownictwa i przemysłu w obszar Europy Środkowo – Wschodniej i Azji Centralnej” – komentuje Tomasz Szuba, prezes zarządu spółki Tines.