Partnerzy serwisu:
Pasażer

Mniej promocji = mniej pasażerów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Mniej promocji = mniej pasażerów?
Na naszym portalu zaprezentowaliśmy analizę wyników w kolejowych przewozach pasażerskich zrealizowanych w 2013 r. PKP Intercity i Przewozy Regionalne straciły miliony pasażerów. Czy utratę pasażerów można wiązać ze zmniejszającą się liczbą promocji oferowanych oraz brakiem jednego biletu na pociągi obu spółek?

Powody spadku liczby podróżnych według przewoźników

Miniony rok w przewozach pasażerskich należy uznać za słaby. Ponad 20 mln pasażerów straciły łącznie Przewozy Regionalne i PKP Intercity. Wprawdzie największy przewoźnik oddał część obsługiwanych dotychczas tras spółkom regionalnym, to i tak liczba utraconych klientów przez obu przewoźników robi wrażenie.

Przez przewoźników spadki w liczbie przewiezionych pasażerów tłumaczone są głównie licznymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Ze względu na szeroki front robót modernizacyjnych i rewitalizacyjnych na sieci PKP PLK linie kolejowe mają ograniczoną przepustowość, gorsze czasy przejazdu, doskwiera także brak stabilnego rozkładu kursowania pociągów. Bywa również, że linie kolejowe zamykane są całkowicie, co skutkuje wprowadzeniem autobusowej komunikacji zastępczej. To również przyczynia się do rezygnacji z jazdy pociągiem.

Liczba pasażerów a katalog promocji

Warto zwrócić uwagę na jeden aspekt – zmiany w ofertach taryfowych. W minionym roku może nie było ich wiele, ale w obu „stratnych” spółkach została zmniejszona ich liczby.

Na pierwszy plan wysuwa się likwidacja oferty integrującej czterech przewoźników (PKP IC, PR, KM i SKM w Trójmieście) wywodzących się bezpośrednio z „wielkiego” PKP - „Wspólny przejazd”. Przewozy Regionalne zlikwidowały inną ofertę integrującą pociągi Regio ze składami TLK – Bilet plus. Warto wspomnieć zaprzestanie pod koniec roku honorowania biletów okresowych PKP IC  w pociągach PR.

Jeśli chodzi o promocje obowiązujące tylko w pociągach wymienionych przewoźników to PKP IC rozpoczęły rok od likwidacji promocji MAX-26 (zniżka dla osób w wieku do 26 lat, które nie posiadały zniżek ustawowych) oraz Last Minute (dostępna na przejazdy ekspresami przy zakupie biletu tuż przed ich odjazdami)  i dostępnej tylko w Internecie Super Bilet. Zaś w ofercie największego przewoźnika nie ma biletu abonamentowego (REGIOpiątka), a także promocji skierowanej do osób poruszających się na najkrótszych odcinkach – Bilet Sąsiedzki. Znikną także, początkowo obowiązujący na wybranych odcinkach w pociągach Interregio i Regio, Tani Bilet.

Zatem liczba ulg komercyjnych, oferowanych przez obu przewoźników, uległa zmniejszeniu. Dzieje się tak mimo wprowadzenia nowych ofert (np. Wcześniej w PKP IC, Super Bilet w PR) oraz obowiązywania popularnych i atrakcyjnych promocji (w Przewozach Regionalnych nadal można skorzystać z ofert REGIOkarta, Regiokarnet i „Ty i raz dwa trzy”, a w PKP IC – Bilet Rodzinny czy Bilet Podróżnika).

Więcej promocji!

Niewątpliwie prace na infrastrukturze kolejowej zarządzanej PKP PLK są podstawowym powodem trudności przewoźników. Bo to nie tylko utrata pasażerów, a co za tym idzie przychodów, ale także rosnące koszty. Nie bez znaczenia jest rozwój sieci dróg oraz szybkich połączeń komunikacją autobusową, co jest groźną konkurencją dla spółek kolejowych. Są to jednak czynniki niezależne od przewoźników kolejowych. Warto jednak zwrócić uwagę na to co mogą zrobić przewoźnicy „na już”, czyli popracować nad atrakcyjnymi promocjami czy wspólnym biletem.

Likwidacja promocji czy ograniczanie integracji taryfowej zapewne nie były podstawowymi czynnikami, które spowodowały spadek liczby przewiezionych pasażerów. Jednak oba powinny być brane pod uwagę przez tracących pasażerów przewoźników. To, że można zawalczyć o nowych podróżnych ciekawymi promocjami pokazały Przewozy Regionalne, wprowadzając Super Bilet w pociągach Interregio. Zmiany w ofertach (w domyśle na lepsze) zapowiada PKP IC. Chciałoby się zatem, aby po roku ograniczania ulg rok 2014 przyniósł nowe promocje, zwłaszcza dedykowane pociągom realizującym służbę publiczną: Regio i TLK.

O subiektywnym rankingu zmian w ofertach, jakie zaszły w minionym roku można przeczytać tutaj

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5