Państwowy przewoźnik dalekobieżny ogłosił zapowiadany przetarg na wynajem 18 lokomotyw elektrycznych, przeznaczonych głównie do obsługi ruchu międzynarodowego. Zamówienie podzielono na trzy części. Zmianą w stosunku do deklaracji z początku czerwca jest dłuższy okres wynajmu.
Przewoźnik zapowiedział zorganizowanie przetargu
kilkanaście dni temu, podczas prezentacji wyników przewozowych za pierwszych pięć miesięcy roku. Celem takiego działania miało być zwiększenie liczby pojazdów trakcyjnych mogących obsługiwać pociągi międzynarodowe – choć spółka nie wyklucza częściowego wykorzystania ich do obsługi połączeń krajowych. Wbrew ówczesnym zapowiedziom w ogłoszeniu wskazano, że okres wynajmu ma wynosić nie 2, ale 3 lata.
Do Niemiec, Austrii czy na Węgry 200 km/h. Do Czech wystarczy 160Zapewne dla uzyskania większej liczby bardziej konkurencyjnych ofert zamawiający podzielił zamówienie na trzy części. W pierwszej z nich przedmiotem zamówienia jest wynajem ośmiu lokomotyw z dopuszczeniami do jazdy w Polsce, Czechach, Niemczech i Austrii oraz na Węgrzech. Druga obejmuje cztery pojazdy mogące kursować tylko w Polsce i Czechach, a trzecia – kolejnych sześć.
Wymagania co do poszczególnych części różnią się także pod względem prędkości maksymalnej. Tylko pojazdy z części trzeciej (8 lokomotyw o najszerszym zakresie dopuszczeń) mają rozpędzać się do 200 km/h. Dla pozostałych 10 egzemplarzy wystarczającą wartością ma być 160 km/h.
Rozwiązanie przejściowe. Docelowym są Griffiny 200Oferty mają zostać otwarte 18 lipca. Kryteria udzielenia zamówienia są we wszystkich trzech częściach takie same: 95% zależy od wysokości miesięcznej opłaty ryczałtowej, a 5% – od wysokości stawki za przejechany kilometr w ramach opłaty zmiennej.
Wynajem lokomotyw ma być rozwiązaniem przejściowym do czasu uzyskania dopuszczeń międzynarodowych przez własny tabor PKP Intercity – lokomotywy EU200 (Griffin 200). Przewidywany termin wydania zezwoleń to
ostatni kwartał przyszłego roku.