Na okres wakacji PKP Intercity zmieniły zasady oferty promocyjnej „Taniej z Bliskimi”, zmniejszając wartość upustu z 30% do 20%. Przy podróży w grupie od 2 do 6 osób pasażerowie zaoszczędzą zatem mniej niż do tej pory. Zmiana wchodzi w życie we wtorek 17 czerwca i ma obowiązywać do końca sierpnia.
Sprawę nagłośniła w mediach społecznościowych posłanka Razem Paulina Matysiak. W jej ocenie taki krok ze strony PKP Intercity oznacza „podwyżki w białych rękawiczkach”. – Zamiast zachęcać do podróży koleją w najbardziej obleganym sezonie, Intercity de facto podnosi ceny. Polityka cenowa spółki, która powinna promować kolej jako tańszą alternatywę dla samochodu, idzie w zupełnie przeciwnym kierunku – krytykuje parlamentarzystka.
Oprócz samego faktu pogorszenia warunków finansowych z punktu widzenia pasażerów jej zastrzeżenia budzi także sposób, w jaki przewoźnik poinformował o zmianie. Choć od wprowadzenia stosownego zapisu do regulaminu promocji minęło już co najmniej kilka dni, z dostępnych na stronie internetowej PKP Intercity materiałów promocyjnych nadal wynika, że zniżka wynosi 30%. – To wprowadzanie pasażerów w błąd. Pasażerów zamiast promocji może czekać niemałe rozczarowanie – twierdzi Matysiak.
Spółka PKP Intercity na razie nie odpowiedziała na nasze pytania w tej sprawie. Do wypowiedzi posłanki na portalu X odniósł się natomiast wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zmianę wysokości upustu z 30% na 20% uzasadnił koniecznością zwiększania przychodów spółki, tak by lepiej przygotować ją do konkurowania z innymi przewoźnikami dalekobieżnymi po planowanym na rok 2030 pełnym otwarciu rynku. – Zapraszam ponownie do MI i omówimy przygotowanie PKP IC do konkurencji na otwartym rynku przewozów dalekobieżnych. Budowanie przychodów jest tego bardzo ważnym elementem, aby dotacja nie była najważniejszą pasażerką – napisał w komentarzu. Warto przypomnieć, że
wakacje z reguły są dla PKP Intercity okresem największych przewozów.
Oferta promocyjna „Taniej z Bliskimi”
weszła w życie z początkiem lipca 2022 r. Zastąpiła ona w pociągach kategorii IC oraz TLK
Bilet Rodzinny. Szybko zyskała
dużą popularność (8,7 mln biletów dla 3,6 mln pasażerów w ciągu pierwszego roku). W grudniu 2023 r. przewoźnik zmienił jej zasady, wprowadzając obowiązek zakupu biletu
z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. We wrześniu ubiegłego roku po raz kolejny wydłużono ten okres –
tym razem do 7 dni.