Partnerzy serwisu:
Biznes

Mniej pociągów z Białorusi. „Tranzyt przez Rosję jest ryzykowny"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
11-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mniej pociągów z Białorusi. „Tranzyt przez Rosję jest ryzykowny"
fot. Vedenei, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Spada liczba pociągów odprawianych na kolejowym przejściu granicznym w Terespolu. Jest to związane z nowymi regulacjami wprowadzonymi przez Federację Rosyjską. Utrudniają one tranzyt towarów z Chin do Polski i innych krajów UE.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach utrudnienia w funkcjonowaniu przewoźników towarowych, jakie występują od wejścia w życie nowych sankcji unijnych na rosyjski gaz. W związku z podejrzeniem, że LPG nadany do UE przez firmę z Kazachstanu w rzeczywistości został wytworzony na terenie Rosji, na terytorium Polski nie był wpuszczany skład cystern. Aktualnie utrudniony jest jednak również transport innych towarów, które dotychczas trafiały do UE przez polsko-białoruskie przejście graniczne w Terespolu.

Rosyjskie sankcje na towary podwójnego zastosowania

Jak potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury, w listopadzie zeszłego roku pojawiły się pierwsze sygnały od polskich przedsiębiorców dotyczące problemów w transporcie kontenerów z Chin przez Rosję i Białoruś do Polski. – Jest to spowodowane przyjęciem przez rosyjski rząd dekretu, który obejmuje zakaz tranzytu produktów traktowanych jako towary podwójnego zastosowania – mówi Rafał Jaśkowski, dyrektor Biura Komunikacji MI. Mowa tu o produktach, które zdaniem Federacji Rosyjskiej mogłyby zostać użyte nie tylko do celów cywilnych, ale i wojskowych.

Według relacji naszego rozmówcy zatrzymane zostały m. in. kontenery zawierające komponenty do baterii samochodowych. – Niektóre towary były rekwirowane. Według informacji Krajowej Administracji Skarbowej w produktach zatrzymanych przez Rosjan została zdemontowana elektronika – usłyszeliśmy. W opinii resortu transport towarów przez Rosję wiąże się obecnie z dużym ryzykiem.

Pociągów mniej niż w listopadzie, ale więcej niż w 2022 r.

Przełożyło się to na skalę ruchu prowadzonego przez najważniejsze kolejowe przejście graniczne z Białorusią. – W grudniu 2024 r. nastąpił spadek przewozów przez przejście w Terespolu. Średnio na dobę przejeżdżały ok. 23 pociągi w porównaniu do 27 pociągów w listopadzie – wylicza przedstawiciel ministerstwa.

Pociągów towarowych kursujących przez przejście Terespol – Brześć ubyło skokowo po pełnoskalowej rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Według danych PKP PLK przekazanych nam dwa lata temu w roku 2021 granicę przekraczało tam ok. 50 pociągów na dobę. W 2022 r. było ich zaś już tylko ok. 20. Od tamtego czasu nastąpił jednak pewien wzrost ruchu, skoro w listopadzie i grudniu 2024 r. odprawiano średnio 23-27 składów dziennie. Ruch pasażerski pozostaje wstrzymany.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Koleje Litewskie: Wzmacniamy kontrolę na granicy z Białorusią

Prawo i polityka

Lubelskie: Daleka droga do kolejowego przejścia granicznego we Włodawie

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Kasper Fiszer 05 lutego 2025

Koleje Litewskie: Wzmacniamy kontrolę na granicy z Białorusią

Prawo i polityka

Lubelskie: Daleka droga do kolejowego przejścia granicznego we Włodawie

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij