Partnerzy serwisu:
Biznes

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
05-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu
fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Skala spadku przewozów pomiędzy Polską a Białorusią po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę jest bardzo duża. Znacząco zmniejszyła się liczba pociągów, jakie obsługiwane są na granicy w Terespolu. Mowa tu przede wszystkim o składach kierowanych do terminali w Małaszewiczach.

Po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę utrzymany został towarowy ruch kolejowy na granicy z Białorusią, choć państwo to pozostaje zaangażowane w konflikt po stronie rosyjskiej. Lądowa droga wiodąca przez Terespol pozostaje ważnym kanałem transportowym spinającym Polskę, a więc pośrednio i Europę Zachodnią, z Azją. Jak poinformowały PKP PLK, skala ruchu jest jednak zdecydowanie mniejsza niż jeszcze w 2021 r.

Pozostała mniej niż połowa kursów

– W roku 2022 ruch pociągów na kolejowym przejściu granicznym Terespol – Brześć zmniejszył się w porównaniu z rokiem 2021 o ok. 60 proc. – podsumowuje Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przed dwoma laty zarządca infrastruktury obsłużył bowiem ponad 18 tys. składów towarowych, licząc wszystkie pociągi korzystające z linii szerokotorowej i normalnotorowej odprawione przez 12 miesięcy łącznie. Przełożyło się to na średnio ok. 50 składów dziennie.

Tymczasem w 2022 r. zrealizowano już tylko ok. 7,5 tys. przejazdów, a więc średnio ok. 20 na dobę. Warto przy tym podkreślić, że w ostatnich latach polski zarządca infrastruktury podjął szereg działań mających zwiększyć przepustowość infrastruktury w rejonie Terespola oraz ważnych w ruchu towarowym stacji Małaszewicze i Kobylany. – Działania sprzyjają zwiększeniu znaczenia Małaszewicz i Terespola na szlaku Europa – Azja oraz wzmocnieniu roli Polski w Unii Europejskiej – ocenia nasz rozmówca.

Zainwestowane środki sięgają niemal miliarda zł

Najważniejszym z projektów ma być kończąca się opóźniona modernizacja odcinka Biała Podlaska – Terespol, która pochłonęła ok. 755 mln zł. – Wzrost potencjału kolei w transporcie ładunków przyniesie też rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. W obu tych lokalizacjach dobudowane mają zostać tory dodatkowe, a stacje zostaną przystosowane do przyjmowania dłuższych składów o długości do 740 m. Prace realizowane na podstawie umowy z końca 2022 r. mają zakończyć się w przyszłym roku.

W 2017 r. PLK przebudowały zaś część infrastruktury na odcinku granicznym. – Dostosowano tory do większych nacisków i dłuższych składów – podkreśla Tomasz Łotowski. Na szerokotorowym odcinku Kobylany – Terespol wzrosła wówczas maksymalna dopuszczalna prędkość – z 40 do 60 km/godz.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij