Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Cysterny z LPG utknęły na granicy. Nowe sankcje a kolej towarowa
fot. Rafamiga, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Od miesiąca obowiązują nowe sankcje na rosyjski gaz. W związku z podejrzeniem, że mimo to do Polski mógłby trafić LPG pochodzący z tego kraju, służby celne nie wpuściły na nasze terytorium pociągu z cysternami. Trwa szczegółowa weryfikacja dokumentów.

O sprawie zatrzymanego transportu cystern z LPG poinformowała niedawno Wirtualna Polska, powołując się na media kazachstańskie. Na białoruskich stacjach w Brześciu (granica z Polską) i Baranowiczach (zachodnia Białoruś) stać miały składy z gazem pochodzącym według deklaracji nadawcy z Kazachstanu. Polskie służby miały jednak podejrzewać, że w istocie paliwo zostało wyprodukowane w Rosji i jest jedynie reeksportowane, a nie wytworzone na terytorium Kazachstanu.

Koniec sankcyjnego okresu przejściowego oznacza dokładne kontrole

Zdarzenie potwierdziły teraz organy RP. O szczegóły poprosiliśmy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w jego imieniu odpowiedzi na nasze pytanie udzieliły służby skarbowe. – Na granicy z Białorusią prowadzone są kontrole towarów wjeżdżających na teren Unii Europejskiej. W związku z wprowadzeniem sankcji na niektóre towary, w tym przypadku gaz, oraz podejrzeniami dotyczącymi jego pochodzenia Służba Celno-Skarbowa prowadzi szczegółowe kontrole, aby potwierdzić zgodność deklarowanego pochodzenia surowca z faktycznym – mówi Michał Deruś, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Lublinie.

Tłumaczy on, że 20 grudnia zeszłego roku zakończył się okres przejściowy, w którym możliwe było jeszcze wwożenie rosyjskiego gazu do krajów UE. Od 21 grudnia w związku z wprowadzonymi sankcjami jest to niedozwolone.

– Przepisy sankcyjne zobowiązują państwa członkowskie do kontroli dostaw, aby nie dopuścić do omijania sankcji. Oznacza to, że zgłoszenia dotyczące przywozu gazu są objęte szczegółową analizą dokumentów oraz w uzasadnionych przypadkach analizą laboratoryjną – usłyszeliśmy.

Procedura dotyczy każdego transportu z Białorusi

Jeśli zatem pojawią się wątpliwości co do pochodzenia gazu, transport jest wstrzymywany do momentu ich wyjaśnienia. W przypadku dostaw gazu płynnego LPG Służba Celno-Skarbowa ma więc m. in. weryfikować listy przewozowe, certyfikaty pochodzenia, kontrakty handlowe czy opisy procesu produkcji przewożonego paliwa. – Analizowane są także dane przekazywane przez przewoźników i producentów – relacjonuje przedstawiciel administracji skarbowej.

– W razie konieczności pobierane są próbki gazu w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych, które pozwalają potwierdzić skład gazu (kod CN 2901, czyli nasycony butan) oraz zgodność jego transportu z przepisami unijnymi. Przyczyną postoju cystern jest więc weryfikacja kompletu wymaganych dokumentów i potwierdzenie, że gaz nie pochodzi z obszaru objętego sankcjami – powiedział Michał Deruś. Podkreślił, że sprawdzana jest każda dostawa gazu przybywającego do Polski z Białorusi. Informacje o dalszej kontroli są aktualne na piątek 31 stycznia.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Jest raport końcowy w sprawie zderzenia czołowego w Gdyni

Prawo i polityka

Jest raport końcowy w sprawie zderzenia czołowego w Gdyni

Mikołaj Kobryński 11 marca 2025

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Jest raport końcowy w sprawie zderzenia czołowego w Gdyni

Prawo i polityka

Jest raport końcowy w sprawie zderzenia czołowego w Gdyni

Mikołaj Kobryński 11 marca 2025

Krościenko: Remont terminala na nieczynnym przejściu granicznym

Infrastruktura

Rządowe konsultacje ws. kolejowego przejścia w Malhowicach

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij