Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju odpowiedziało na interpelację posła Tadeusza Iwińskiego (SLD). Zdaniem resortu trzeba poczekać na uchwalenie RPO i dokończenie już rozpoczętych rewitalizacji, by było lepiej.
Tadeusz Iwiński wystosował do min. Elżbiety Bieńkowskiej interpelację, w której pyta o stan infrastruktury kolejowej w północno-wschodniej części kraju. I punktuje zaniedbania w tym obszarze na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego. Z interpelacją posła można zapoznać się tutaj.
Poseł zadał konkretne pytania: na których liniach kolejowych Warmii i Mazur i łączących województwo z ościennymi regionami oraz Obwodem Kaliningradzkim nie jest prowadzony ruch?; jakie są przyczyny braku zamówień pociągów przez przewoźników? jaki jest plan remontów/rewitalizacji szlaków kolejowych na Warmii i Mazurach?; czy rozważane jest przywrócenie fizycznego stanu przejezdności/rewitalizacji linii kolejowej nr 225 (Nidzica – Wielbark) oraz linii nr 35 (Wielbark – Ostrołęka)?; czy rozważana jest rewitalizacja lub modernizacja linii kolejowej nr 221 (Gutkowo – Braniewo)?
Ministerstwo odpowiada
Resort w swojej odpowiedzi wskazuje, że za połączenia międzywojewódzkie odpowiada PKP Intercity organizując pociągi TLK ((Mazury, Kormoran, Sielawa, Jeziorak, Pojezierze, Gryf i Rybak) mające charakter tzw. służby publicznej oraz jeden komercyjny EIC „Warmia”. Winę za niedostosowanie godzin odjazdów do potrzeb podróżnych zrzuca na mnogość niezelektryfikowanych linii jednotorowych i brak odpowiedniego taboru we flocie PKP IC. Zaznacza, że działania mające na celu poprawę sytuacji są prowadzone, ale lepiej będzie dopiero w 2015 r.
Poseł Iwiński spytał się tez o listę linii kolejowych przeznaczonych do fizycznej likwidacji. Według planów resortu linie 41: Ełk – Gołdap, na odcinku Olecko – Gołdap; 205: Wielewo – Anielin Gradowo, na odcinku Kotki – Anielin Gradowo; 225: Nidzica – Wielbark; 518: Łęgówek – Lesk; 733: Suchy Las – Wielbark Las; 966: Działdowo R102 – Działdowo R101 przejdą do historii.
Wykaz linii kolejowych (i projektów) Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju mających na celu poprawę stanu komunikacji kolejowej w województwie warmińsko-mazurskim jest o wiele krótszy. Zawiera jedynie realizowany w ramach WPIK dwuetapowy projekt linii kolejowej do lotniska w Szymanach, o którym już pisaliśmy.
Resort wspomina także o liniach kolejowych nr 35 Wielbark – Ostrołęka i 225 Nidzica – Wielbark – środki na ich rewitalizację zdaniem ministerstwa mogłaby być finansowana ze środków RPO Mazowsza i woj. warmińsko-mazurskiego. Jednak województwo mazowieckie planuje nie przeznaczyć ani grosza na kolej, a na liście RPO Warmii i Mazur jest tylko jeden projekt kolejowy – rewitalizacja linii 221 Gutkowo – Braniewo.