Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ministerstwo Infrastruktury zabiera głos w sprawie modernizacji linii Szczecin – Berlin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ministerstwo Infrastruktury zabiera głos w sprawie modernizacji linii Szczecin – Berlin
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAStacja Szczecin
Grupa posłów: Katarzyna Kotula, Małgorzata Prokop-Paczkowska i Dariusz Wieczorek pytają o to, jak przebiegały negocjacje ze stroną niemiecką w sprawie przygotowania modernizacji linii Szczecin – Berlin od 2015 r., a także o to, czy w planach inwestycyjnych PKP PLK uwzględniono budowę drugiej linii kolejowej od granicy do stacji Szczecin Główny.

Ministerstwo Infrastruktury przypomniało, że podpisana 20 grudnia 2012 r. umowa między polskim i niemieckim ministerstwem transportu dotyczyła współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin – Berlin. Już wówczas zakładano przyspieszenie pociągów do 160 km/h a także elektryfikację całego odcinka Szczecin – Berlin, do 2020 roku. Planowano, że podróż pociągiem między Szczecinem a Berlinem skróci się z około 2 godzin do 90 minut.

– Strona polska była gotowa do realizacji ustaleń tej umowy, jednak strona niemiecka, wskazując (w latach 2016-2017) na napięcia budżetowe związane z modernizacją niemieckiej części połączenia, w szczególności na trudności w sfinansowaniu wymagającego szerszego od spodziewanego zakresu robót na odcinku Angermünde – Passow – granica państwa oraz braki w zakresie rozbudowy sieci elektroenergetycznej w płn-wsch. Niemczech oświadczyła, że zarówno termin elektryfikacji samego przygranicznego odcinka nie będzie mógł być dotrzymany przed rokiem 2023, jak i przebudowa odcinków jednotorowych na dwutorowe jest niemożliwa w pierwszym etapie inwestycji – napisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zdaniem przedstawiciela ministerstwa, strona polska stanęła przed koniecznością zaktualizowania i skoordynowania terminów zakończenia prac po obu stronach granicy, tak aby nie dopuścić do powtórzenia sytuacji z linii kolejowej nr 295 prowadzącej do kolejowego przejścia granicznego Bielawa Dolna – Horka, gdzie kilka lat na w pełni zmodernizowanej trasie po polskiej stronie sieć trakcyjna była pod napięciem tylko po to, żeby nie uległa kradzieży.

– Mając powyższe na uwadze, strona polska zwolniła prowadzone działania a PKP PLK zamówiły studium w celu ustalenia kiedy popyt na przepustowość na linii uzasadni budowę drugiego toru na polskim odcinku linii oraz jaka powinna być na tej linii maksymalna prędkość pociągów pasażerskich: 120 km/h czy 160 km/h – dodał Andrzej Bittel. Stanowisko to pokrywa się z odpowiedzią zarządcy infrastruktury, jaką „Rynek Kolejowy” otrzymał kilka tygodni temu.

9 lipca 2020 r. strona niemiecka zadeklarowała, że budowa drugiego toru wraz z elektryfikacją odcinka Passow – granica państwa będzie możliwa do 2026 r.

– Dotychczasowa realizacja umowy z 2012 r. wskazuje, że nie ma ryzyka, że strona polska będzie opóźniona w wykonywaniu swoich zobowiązań – ocenił wiceminister.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5