NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Dwa tory od Szczecina do granicy? PLK: Taka opcja będzie analizowana

| Michał Szymajda 17.07.2020 82

Dwa tory od Szczecina do granicy? PLK: Taka opcja będzie analizowana
Pociąg DB na stacji w SzczecinieFot. ms, rynek-kolejowy
10 lipca rząd Niemiec ogłosił, że wraz z lokalnymi samorządami w taki sposób przebuduje linie kolejową z Berlina przez Angermunde do Szczecina, aby skrócić przejazd między miastami o 20 minut. DB Netz otrzyma na to od państwa 380 milionów euro, kraje związkowe Berlin i Brandenburgia dołożą do tego 100 milionów euro.
Deutsche Bahn zapowiada prace budowlane dzięki którym od Berlina do granicy niemiecko-polskiej będzie można jechać z prędkością 160 km/h. Linia ma być w całości zelektryfikowana, a na odcinku pomiędzy Passow a granicą polsko-niemiecką położony zostanie drugi tor. Modernizacja będzie prowadzona w latach 2021-2026.

Niemieckie gminy proszą PLK o drugi tor

Także na polskim, krótkim odcinku trasy Berlin – Szczecin, czyli na 7,5 kilometrowej linii kolejowej 409, planowana jest modernizacja. Choć nie jest pewne, czy nie stanie się ona wąskim gardłem, ponieważ nie jest pewne czy dojdzie do dobudowania tu drugiego toru. Niemieccy samorządowcy mitygują polskich kolejarzy do przebudowy linii w szerszym zakresie.

 – Urząd Związku Gmin Gartz n. Odrą ma nadzieję, że pociągi ze Szczecina do Berlina (względnie Angermünde) będą kursowały co godzinę, a w godzinach porannego i wieczornego szczytu co 30 minut. Z dostępnych informacji wynika jednak, że na 141 kilometrowej trasie ze Szczecina do Berlina, po polskiej stronie, na odcinku 6,5 km, nie jest przewidywana rozbudowa do dwóch torów. Analiza transportowa wykazuje, że dla sprawnego kursowania pociągów szczególnie krytyczny jest odcinek długości 1200 metrów, pomiędzy stacją Szczecin Gumieńce i Szczecin Główny. Brak drugiego toru na tym odcinku może spowodować, że trasa nie będzie obsługiwana przez szybkie pociągi. Dodatkowy koszt, jaki trzeba by ponieść na położenie drugiego toru na tym odcinku, nie byłby zbyt wysoki – czytamy w piśmie, które do redakcji „Rynku Kolejowego” skierował Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Związku Gmin Gartz nad Odrą.

Gotzmann dodaje, że doświadczenia europejskie są takie, że dopiero dwa tory umożliwiają realizację rozkładu jazdy według stałych i regularnych godzin.  – Potrzebujemy 6,5 kilometra (drugiego toru – dop. red.) pomiędzy Szczecinem a Kołbaskowem, by ruch kolejowy odbywał się bez zakłóceń, nawet przy 5-minutowych opóźnieniach pociągów. Mieszkańcy przygranicznych gmin po obu stronach granicy pokładają nadzieje w stronie polskiej, że wykorzysta w tym celu unijne środki pomocowe – dodaje.

PLK: Rozważamy wariant dwutorowy

W tej sprawie poprosiliśmy o stanowisko PKP PLK, które właśnie przygotowuje studium wykonalności dla przygranicznej linii.

Obecnie opracowywane jest studium wykonalności, umowa z wykonawcą została podpisana 20 kwietnia b.r. Planowany termin zakończenia to czwarty kwartał 2021 roku.
Analizy w studium wykonalności obejmują między innymi: dostosowanie odcinka linii nr 408 i nr 409 Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – Granica Państwa (Tantow) do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych, elektryfikację linii kolejowej zgodnie z porozumieniem pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe SA i DB Netz AG w zakresie współpracy w ramach koordynacji, przygotowania i realizacji przedsięwzięć przy rozwoju połączenia kolejowego Berlin – Szczecin – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.. Dodaje, że PLK w ramach studium wykonalności rozważy także wariant z dobudową drugiego toru.

W studium wykonalności uwzględniono wariant z dobudową drugiego toru, wraz z modernizacją układu torowego i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Szczecin Gumieńce, budowę przystanków w miejscowości Warzymice i Kołbaskowo, dostosowanie stacji Szczecin Gumieńce do przyjmowania i wyprawiania cięższych pociągów o długości min. 750 metrów – podkreślił rzecznik PKP PLK.

Elektryfikacja po dwóch stronach granicy nie sprawi jednak, że z Berlina do Szczecina całą trasę bez problemu pokonamy „pod drutem”. Jeśli ten odcinek w całości mają pokonywać pociągi elektryczne, powinny być dwusystemowe, z uwagi na fakt różnych napięć pod którymi pracują koleje polskie i niemieckie.

Trasę kolejową Szczecin - Berlin uruchomiono w 1843 roku. Już w 1873 r. cały odcinek o długości 138 km był dwutorowy. W 1945 r. cały drugi tor został rozebrany w ramach reparacji dla Związku Radzieckiego. W kolejnych latach odbudowano drugi tor i zelektryfikowano trasę, poza odcinkiem długości ok. 40 kilometrów od Passow do Szczecina. Miejscami ruch odbywa się tu z prędkością jedynie 50 km/h. Pasażerów czeka zazwyczaj przesiadka w Angermünde.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5