NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony

| Roman Czubiński 25.01.2023 1,3k

Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony
fot. CPK
Sieć kolei dużych prędkości w Polsce jest koniecznym elementem systemu KDP w regionie. Technicznie rzecz biorąc, szybka kolej mogłaby działać niezależnie od lotniska. Zintegrowany węzeł kolejowo-lotniczy pozwoli jednak osiągnąć dodatkowe korzyści – przekonuje w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.
Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Rozmawiamy tuż po podpisaniu polsko-czesko-litewsko-łotewsko-estońskiego porozumienia o współpracy w sprawie KDP. Czy jednak można wyobrazić sobie powstanie kolei dużych prędkości w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej bez lotniczej części CPK?

Mikołaj Wild, spółka Centralny Port Komunikacyjny: Od strony inżynierskiej, a nawet logistycznej – oczywiście tak. W ten sposób odcięlibyśmy się jednak od gigantycznej wartości dodanej, którą tworzy połączenie w jednym miejscu głównej przesiadkowej stacji kolejowej z głównym portem lotniczym. Dopiero te dwa elementy pozwalają na powstanie efektywnego komunikacyjnego węzła dla relacji krótkiego, średniego i długiego zasięgu. Po jego uruchomieniu pasażerowie podróżujący po Polsce nie będą potrzebowali samolotów, ponieważ będą mieli do dyspozycji wygodne połączenia kolejowe – albo bezpośrednie, albo z przesiadką, np. właśnie w CPK. Pełna integracja kolei z lotniskiem sprawi, że realne stanie się to, o czym mówi się w Europie już od dawna, czyli efektywne podróże kolejowo-lotnicze. Sieć kolejowa będzie wtedy zasilała długodystansowe połączenia lotnicze. Na dystansach przekraczających 800 km kolej nie jest już bowiem konkurencyjna.

Można jednak być sceptycznym wobec perspektywy wspólnych biletów kolejowo-lotniczych – w sytuacji, gdy od lat nawet na kolei nie udaje się wypracować wspólnej taryfy.

Nie chcę wnikać w przyczyny tego stanu rzeczy. Niezależnie od tego, czy integracja będzie następowała w formule porozumienia między przewoźnikami, czy po prostu tworzenia wspólnej siatki połączeń – wartością będzie synergia kolejowo-lotnicza. Tworzenie w pełni zintegrowanych węzłów to kierunek, w którym chce dziś podążać lotniczy świat. Operatorzy lotnisk w Europie kierują do nas nie tylko wyrazy uznania, ale też potwierdzają, że sami są zainteresowani podobnymi rozwiązaniami. Przykłady? Koleje dużych prędkości przewidziano zarówno w porcie lotniczym w Helsinkach, który zbudował swoją popularność właśnie na połączeniach długodystansowych, jak też na lotnisku w Monachium, w przypadku którego część master planu związana z KDP nie została dotychczas zrealizowana, ale zarządca portu pozostawił przestrzeń dla rozbudowę infrastrukturę w tym kierunku. Plany rozwoju szybkiej kolej są aktualne również dla lotniska w Paryżu.

Czy zatem, biorąc to wszystko pod uwagę, część lotnicza jest niezbędna dla powodzenia systemu KDP?

Nie jest. Musimy jednak pamiętać, że i tak potrzebujemy nowego portu lotniczego, ponieważ Lotnisko Chopina w najbliższych latach osiągnie kres swojej przepustowości. Jednocześnie potrzebujemy też rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego, jeśli chcemy istotnie zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z kolei. Obydwa te cele mogą być realizowane osobno, pytanie tylko, po co. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch komponentów, co pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści dla pasażerów w nowym, budowanym od podstaw projekcie CPK. Takie stanowisko prezentujemy od samego początku.

A jak odnoszą się do tego partnerzy zagraniczni z regionu Trójmorza?

W naszych rozmowach np. Z Rail Baltiką i Správą železnic koncentrujemy się dziś na integracji systemów KDP, kwestiach technicznych, spójnej siatce połączeń kolejowych itd. Na pewno jednak, fakt, że jeden z węzłów przesiadkowych KDP będzie zintegrowany z lotniskiem, stanie się w dłuższej perspektywie wartością dodaną i pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej regionu Trójmorza
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5