Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Mikołaj Wild: KDP to nie tylko kolej do lotniska, zyskają regiony
fot. CPK
Sieć kolei dużych prędkości w Polsce jest koniecznym elementem systemu KDP w regionie. Technicznie rzecz biorąc, szybka kolej mogłaby działać niezależnie od lotniska. Zintegrowany węzeł kolejowo-lotniczy pozwoli jednak osiągnąć dodatkowe korzyści – przekonuje w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy: Rozmawiamy tuż po podpisaniu polsko-czesko-litewsko-łotewsko-estońskiego porozumienia o współpracy w sprawie KDP. Czy jednak można wyobrazić sobie powstanie kolei dużych prędkości w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej bez lotniczej części CPK?

Mikołaj Wild, spółka Centralny Port Komunikacyjny: Od strony inżynierskiej, a nawet logistycznej – oczywiście tak. W ten sposób odcięlibyśmy się jednak od gigantycznej wartości dodanej, którą tworzy połączenie w jednym miejscu głównej przesiadkowej stacji kolejowej z głównym portem lotniczym. Dopiero te dwa elementy pozwalają na powstanie efektywnego komunikacyjnego węzła dla relacji krótkiego, średniego i długiego zasięgu. Po jego uruchomieniu pasażerowie podróżujący po Polsce nie będą potrzebowali samolotów, ponieważ będą mieli do dyspozycji wygodne połączenia kolejowe – albo bezpośrednie, albo z przesiadką, np. właśnie w CPK. Pełna integracja kolei z lotniskiem sprawi, że realne stanie się to, o czym mówi się w Europie już od dawna, czyli efektywne podróże kolejowo-lotnicze. Sieć kolejowa będzie wtedy zasilała długodystansowe połączenia lotnicze. Na dystansach przekraczających 800 km kolej nie jest już bowiem konkurencyjna.

Można jednak być sceptycznym wobec perspektywy wspólnych biletów kolejowo-lotniczych – w sytuacji, gdy od lat nawet na kolei nie udaje się wypracować wspólnej taryfy.

Nie chcę wnikać w przyczyny tego stanu rzeczy. Niezależnie od tego, czy integracja będzie następowała w formule porozumienia między przewoźnikami, czy po prostu tworzenia wspólnej siatki połączeń – wartością będzie synergia kolejowo-lotnicza. Tworzenie w pełni zintegrowanych węzłów to kierunek, w którym chce dziś podążać lotniczy świat. Operatorzy lotnisk w Europie kierują do nas nie tylko wyrazy uznania, ale też potwierdzają, że sami są zainteresowani podobnymi rozwiązaniami. Przykłady? Koleje dużych prędkości przewidziano zarówno w porcie lotniczym w Helsinkach, który zbudował swoją popularność właśnie na połączeniach długodystansowych, jak też na lotnisku w Monachium, w przypadku którego część master planu związana z KDP nie została dotychczas zrealizowana, ale zarządca portu pozostawił przestrzeń dla rozbudowę infrastrukturę w tym kierunku. Plany rozwoju szybkiej kolej są aktualne również dla lotniska w Paryżu.

Czy zatem, biorąc to wszystko pod uwagę, część lotnicza jest niezbędna dla powodzenia systemu KDP?

Nie jest. Musimy jednak pamiętać, że i tak potrzebujemy nowego portu lotniczego, ponieważ Lotnisko Chopina w najbliższych latach osiągnie kres swojej przepustowości. Jednocześnie potrzebujemy też rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego, jeśli chcemy istotnie zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z kolei. Obydwa te cele mogą być realizowane osobno, pytanie tylko, po co. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch komponentów, co pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści dla pasażerów w nowym, budowanym od podstaw projekcie CPK. Takie stanowisko prezentujemy od samego początku.

A jak odnoszą się do tego partnerzy zagraniczni z regionu Trójmorza?

W naszych rozmowach np. Z Rail Baltiką i Správą železnic koncentrujemy się dziś na integracji systemów KDP, kwestiach technicznych, spójnej siatce połączeń kolejowych itd. Na pewno jednak, fakt, że jeden z węzłów przesiadkowych KDP będzie zintegrowany z lotniskiem, stanie się w dłuższej perspektywie wartością dodaną i pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej regionu Trójmorza
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Roman Czubiński 10 lipca 2023

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Roman Czubiński 10 lipca 2023

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Infrastruktura

CPK pokazało wizualizacje dworca kolejowego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5