Blisko dziewięćset protestów podpisanych przez mieszkańców gminy Ożarowice trafiło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Ich sygnatariusze nie zgadzają się na proponowany przez Urząd Marszałkowski i Polskie Linie Kolejowe przebieg szybkiej kolei z aglomeracji górnośląskiej do lotniska w Pyrzowicach – pisze „Dziennik Zachodni”.
Mieszkańcy Ożarowic chcą, aby linia kolejowa do lotniska przebiegała wzdłuż budowanej właśnie autostrady A1. Domagają się także uzupełnienia raportu oddziaływania na środowisko oraz zorganizowania w tej sprawie otwartej dla mieszkańców rozprawy administracyjnej – czytamy w „Dzienniku Zachodnim”.
Anna Kuśka-Ciba, szefowa katowickiej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska powiedziała „Dziennikowi Zachodniemu, że głosy mieszkańców będą traktowane jako uwagi, do których RDOŚ odniesie się w uzasadnieniu do decyzji środowiskowej. Jednocześnie zaznacza, że skala protestów nie ma precedensu. Dodaje, że nie zdarzyło się jeszcze, aby protesty wpłynęły zanim zostanie wydana decyzja środowiskowa.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej linii kolejowej do Pyrzowic wpłynął do dyrekcji w połowie września. Na jego podstawie inwestor może wystąpić do wojewody o wydanie pozwolenia na budowę. Wykonawca ma czas do połowy przyszłego roku, aby skompletować dokumentacji dla tej inwestycji. W przeciwnym razie straci 44 mln dotacji z funduszy unijnych.
Jeszcze w lutym tego roku PKP PLK brały po uwagę trzy warianty przebiegu trasy do lotniska. Marszałkowi województwa śląskiego, Bogusławowi Śmigielskiemu, który trasę opiniował, najbardziej spodobał się wariant, w którym tory biegłyby wzdłuż budowanej A1, po jej zachodniej stronie. Budowa wiązałaby się z wykupieniem 102 działek. Później zmienił zdanie i wskazał tak zwany wariant zielony, który wiedzie przez Ożarowice, Tąpkowice, Dobieszowice, Piekary Śląskie, Bytom, Chorzów, Katowice. Jego realizacja łączy się z wykupieniem 194 działek. Koszt trasy: 1 mld 490 mln. Przbieg trasy kolejowej wzdłuż autostrady wykluczają drogowcy twierdząc, że przy obecnym zaawansowaniu prac nad autostradą A1 jakiekolwiek dyskusje o budowie przy niej kolei są zdecydowanie spóźnione.
Więcej