PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na dokumentację potrzebną do rewitalizacji i odbudowy linii kolejowej z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Inwestycja pozwoli na dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach i ma duże szanse przebiec sprawniej, niż odroczona budowa nowej linii przez Piekary Śląskie.
Remont i elektryfikacja linii do lotniska w Pyrzowicach mogą zostać wykonane dzięki finansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Projekt jest na pierwszym miejscu listy samorządu, ma więc duże szanse na dofinansowanie. Po wykonaniu projektu, w zależności od przebiegu procedur administracyjnych, prace mogą ruszyć już w 2016 roku.
Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy zarówno od strony Tarnowskich Gór, jak i Zawiercia. Orientacyjny czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem od strony Zawiercia wyniesie ok. 45 minut, a przy założeniu, że pociąg zatrzyma się także w Zawierciu, 55 minut. Wartość projektu związanego z przygotowaniem dokumentacji wyniesie około 1,7 mln złotych. Wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 380 dni na realizację zadania. Po przygotowaniu dokumentacji, PLK będą mogły ogłosić przetarg na prowadzenie prac budowlanych w formule projektuj i buduj.
PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu odstąpiły od umowy z niemiecko – polskim konsorcjum na projektowanie nowej linii do lotniska w Pyrzowicach, prowadzącej od południa przez Piekary Śląskie. Powodem decyzji było blisko 2,5 roczne opóźnienie konsorcjum wykonującego prace projektowe i pozyskującego niezbędne decyzje. PLK zrzuca całkowitą odpowiedzialność za opóźnienia na konsorcjum i tłumaczy że to spowodowało konieczność odstąpienia od kontraktu przez PLK i zaproponowanie nowego sposobu budowy połączenia kolejowego do lotniska w Pyrzowicach. Prawdą jest jednak, że przy projektowaniu wystąpił szereg prostestów społecznych.