Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Ruch na łącznicy we Włoszczowie to sprawa marszałka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Ruch na łącznicy we Włoszczowie to sprawa marszałka
fot. Piotr Hamarnik/PKP PLK
Po roku od otwarcia ruchu na nowej łącznicy w rejonie Włoszczowy ma ona wciąż stosunkowo niewielkie znaczenie dla obsługi pasażerów. Od strony Kielc na Centralną Magistralę Kolejową wjeżdżają bowiem nadal tylko kursy regionalne. W najbliższym czasie sytuacja ta nie ulegnie zmianie.

Nowa linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ miała w założeniach umożliwić istotne skrócenie czasu przejazdu ze stolicy województwa świętokrzyskiego do Warszawy. Łącznica pozwala bowiem na wjazd na Centralną Magistralę Kolejową z kierunku Kielc. PKP PLK otworzyły odcinek dla ruchu w grudniu 2022 r., ale od tamtej pory nie skorzystał z niego żaden pociąg dalekobieżny.

Opóźniona inwestycja nie przyniosła przełomowych efektów

Warta ponad 40 mln zł budowa łącznika miała według początkowych założeń zakończyć się już w kwietniu 2019 r. Ruch pasażerski został ostatecznie zainaugurowany w czerwcu 2023 r. po półrocznym okresie bez połączeń regularnych pomimo gotowości technicznej infrastruktury. Trasą pojechały nie pociągi dalekobieżne, a kursy regionalne relacji Kielce – Włoszczowa Północ i Kielce – Częstochowa. Aby pojechać do dużych miast centralnej i północnej Polski, podróżni muszą więc przesiąść się na stacji Włoszczowa Północ do pociągów PKP Intercity.

Szanse na zmianę tego stanu rzeczy pozostają mgliste. – Inwestycja, w ramach której powstała ta linia, była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, dla którego instytucją zarządzającą i organem decyzyjnym jest marszałek tego województwa. W związku z tym, że jest on jednocześnie organizatorem transportu publicznego na terenie województwa, wykorzystanie tej łącznicy należy głównie do przewozów regionalnych realizowanych na jego zlecenie – stwierdza bowiem Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Być może kiedyś będą połączenia do Łodzi

Resort odpowiedzialny za organizację połączeń dalekobieżnych nie ma więc konkretnych planów wykorzystania nowej infrastruktury. Nasza rozmówczyni podkreśla natomiast, że linia nr 582 może być przydatna w ruchu towarowym, gdy zachodzi konieczność wyznaczenia trasy objazdowej np. w związku z inwestycjami prowadzonymi na sąsiednich ciągach. Czy aktualny stopień wykorzystania łącznicy jest odpowiedni? – Minister właściwy ds. transportu nie jest organem odpowiadającym za monitorowanie stanu realizacji umów PSC [służby publicznej] zawartych w poszczególnych województwach. Nie posiada też narzędzi do ingerowania w sposób, w jaki marszałkowie realizują zadania związane z organizacją publicznego transportu zbiorowego w obrębie swoich województw – usłyszeliśmy.

– W perspektywie do roku 2030 MI rozważa uruchomienie bezpośrednich połączeń Łódź – Kielce – Rzeszów z wykorzystaniem łącznicy. Jednakże wprowadzenie nowych połączeń jest zależne od wielu czynników, tj. m.in. od dostępności taboru i przepustowości – zaznacza przedstawicielka resortu. Być może pierwsze dalekobieżne pociągi pojadą nową linią za ok. sześć lat, ale nie dowiozą one kielczan do Warszawy. Na ostateczną decyzję w tej sprawie wpływ mają mieć także inne uwarunkowania techniczne oraz możliwości finansowe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5