NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

MI informuje o rozwiązaniach dla kolei w Tarczy Antykryzysowej

| inf. pras. 18.05.2020 1,3k

MI informuje o rozwiązaniach dla kolei w Tarczy Antykryzysowej
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Pandemia COVID-19 spowodowała znaczący spadek przychodów pasażerskich przewoźników kolejowych. Aby zapewnić tym przedsiębiorcom płynność finansową, wprowadzono tzw. Tarczę 3.0, czyli zmiany do ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 – informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Jak informowaliśmy w piątek, sejm przyjął prokolejowe poprawki do nowej "Tarczy Antykryzysowej". Ministerstwo Infrastruktury podsumowało dziś zmiany wprowadzane przez Tarczę 3.0. pod kątem przewoźników kolejowych. Przede wszystkim mają one na celu umożliwienie udzielenia  przez ministra infrastruktury wsparcia finansowego z: 1) budżetu państwa (obligatoryjnie) oraz 2) Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (fakultatywnie).

Z uwagi na konieczność zapewnienia zgodności wprowadzanych przepisów z prawem UE oraz ich szybkiego wejścia w życie zdecydowano o wsparciu wyłącznie dla przewoźników realizujących umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozach pasażerskich – zaznacza ministerstwo,

Wsparcie z budżetu państwa


Przekazanie wsparcia z budżetu państwa będzie polegało na wypłaceniu ww. przewoźnikom kwot z limitu dotacji na wyrównanie przychodów utraconych w związku z honorowaniem ustawowych ulg biletowych, tak jak w odpowiednim miesiącu 2019 r. Oznacza to, że dotacja zostanie wypłacona nawet mimo niezrealizowania usług, których dofinansowanie zostało zaplanowane w momencie ustalania wysokości limitu dotacji. Nadwyżka wypłaconej dotacji ponad kwotę, którą przewoźnik rozliczy jako finansowanie udzielonych ustawowych ulg biletowych, zostanie przeznaczona na finansowanie rekompensaty z tytułu realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Wysokość dotacji budżetu państwa na 2020 r. na dofinansowanie krajowych przewozów pasażerskich w celu wyrównania przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów wynosi 600 mln zł.

Wsparcie z Funduszu COVID

Z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 minister infrastruktury będzie przekazywał wsparcie ww. przewoźnikom na finansowanie rekompensaty z tytułu realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w zakresie, w jakim rekompensata ta nie zostanie sfinansowana ww. dotacją oraz środkami pierwotnie zaplanowanymi w budżetach organizatorów wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich (czyli odpowiednio województw i Ministra Infrastruktury). Wsparcie finansowe z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 będzie udzielane do wysokości środków zaplanowanych na ten cel w Funduszu (zakłada się, że limit wyniesie 900 mln zł).

Wsparcie udzielane na podstawie tzw. Tarczy 3.0 będzie wypłacane na wniosek uprawnionych przewoźników, przekazany Ministrowi Infrastruktury przez odpowiedniego organizatora wojewódzkich, międzywojewódzkich oraz międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, a następnie przez tego organizatora rozliczane. Wsparcie przysługuje za miesiące obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz kolejne 3 miesiące po upływie miesiąca, w którym odwołano stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii. Zasady przekazywania i rozliczania wsparcia stosuje się nie dłużej niż do 31 grudnia 2020 r.

Warunkiem udzielenia wsparcia jest niezmniejszenie wydatków planowanych przed 13 marca 2020 r. w budżecie właściwego organizatora w celu sfinansowania rekompensaty i przekazanie przez organizatora operatorowi rekompensaty w wysokości planowanej na ten dzień. Łączna wysokość wsparcia musi być zgodna z przepisami UE dotyczącymi pomocy publicznej w transporcie – podsumowuje ministerstwo.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5