Partnerzy serwisu:
Biznes

Sejm przyjął prokolejowe poprawki do „Tarczy antykryzysowej”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
15-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Sejm przyjął prokolejowe poprawki do „Tarczy antykryzysowej”
Sejm przyjął prokolejowe poprawki do nowej "Tarczy Antykryzysowej". Przewoźnicy autobusowi także lobbowali za wprowadzeniem do nowej wersji przepisów, które polepszyłyby ich ciężką sytuację. Sejm odrzucił jednak senackie poprawki w tym zakresie.

W zmienionej ustawie znajdą się rozwiązania, o które zabiegali przewoźnicy i organizacje kolejowej. Dzięki niej do przewoźników kolejowych będzie mogło trafić wsparcie na pokrycie braku wpływów ze sprzedaży biletów sięgające aż 900 mln zł z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 (więcej na ten temat piszemy tutaj). Co ważne, w ustawie przyjętej przez sejm brakuje jednak przepisów chroniących dogorywający rynek przewozów autobusowych. Takie przepisy próbowała dopisać wyższa izba parlamentu.

Senat, w sprawie ustawy „o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2” podjął, na zgłaszane uwagi przewoźników autobusowych, próbę dopisania ich do prawnego pakietu pomocowego oryginalnie przeznaczonego głównie dla spółek kolejowych. Tam, gdzie pojawiało się sformułowanie „transport kolejowy” senat konsekwentnie dodawał „transport drogowy gminny i powiatowy” jako adresata pomocy. Chodzi między innymi o to, by przewoźnicy autobusowi otrzymali od wojewodów takie pieniądze (podobnie jak operatorzy kolejowi od zamawiających usługę samorządów i państwa), jakie w ramach rekompensaty za przejazdy ulgowe, otrzymali w roku 2019.

– Żałuję, że nad poprawkami Senatu nie odbyła się dyskusja i nie wiemy w związku z tym dlaczego rząd był im przeciwny. Poprawki szły w dobrym kierunku i zmierzały przede wszystkim do objęcia transportu drogowego takimi samymi rozwiązaniami jakie rząd zaproponował dla przewoźników kolejowych. Przewozy autobusowe przed pandemią były w zapaści, kolej od lat szczęśliwie się odbudowuje, dlatego wsparcie było konieczne by obszary wykluczenia komunikacyjnego nie powiększały się. Środki na ulgowe przejazdy są zabezpieczone w budżecie. Podobnie jak dla kolei. Co do wsparcia z Funduszu Przeciwdziałania COVID, z którego do przewoźników kolejowych ma pójść do 900 mln zł., to rozumiem że rząd może chcieć znaleźć w przypadku autobusów inne źródło – przykładowo fundusz przewozów autobusowych. Będziemy o to pytać ministra – powiedział Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.

W sejmowej wersji ustawy kłopotliwa może wydawać się sytuacja Arrivy, ponieważ zgodnie z nią, środki finansowe mają być przekazywane operatorom wykonującym „służbę publiczną”, nie zaś tym, którzy wykonują usługę w wyniki osiągnięcia zlecenia w trybie konkurencyjnym, tak jak np. w województwie kujawsko-pomorskim. Poprawki senatu w tym zakresie również nie zostały przez sejm przyjęte.

Arriva, będąca również przewoźnikiem autobusowym zwracała także uwagę na pewne nieścisłości w zapisach nowej ustawy. Zauważa, że przychody ze sprzedaży z uwagi na COVID-19 są nie osiągane nie tyle z uwagi na przeciwdziałanie COVID-19, ile z uwagi na to, że pasażerowie, z powodów obostrzeń, pracy zdalnej czy obaw o zdrowie mniej się przemieszczają, nie korzystając z transportu publicznego. Powinno się zatem ustalenia uściśli i odnieść je do stanu epidemii a nie „przeciwdziałania COVID -19”
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Prawo i polityka

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Prawo i polityka

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5